- Project Runeberg -  Träindustrins handbok : Snickeriarbete /
513

(1950) [MARC] - Tema: Teknografiska institutet, Woodworking
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Möbeltillverkning och inredning, av Axel Bäck - Ornament och inläggningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ornament och inläggningar

ännu i dag är ouppnådd. För det mesta voro alla sättmöbler under
rokokotiden utförda av bok eller valnöt, och ytbehandlingen av
dessa var mycket enkel. Då träets färg användes, hade man som
regel blott vaxboning, och då möblerna färgbehandlades användes
endast en tunn shellackyta.

Förvaringsmöblerna gjordes oftast i ädla träslag, såsom
jaka-randa, rosenträ och amarant. I Sverige användes av inhemska
träslag körsbär, päron och alm. På de rokokomöbler som rikligast
förekommo, såsom byråar, skåp och sekretärer, användes
bronsbeslag som voro gjutna och ciselerade. Rokokotidens gelbgjutare
och ciselörer i Frankrike beteckna säkerligen toppen av
kvalificerat konsthantverk, och man står beundrande inför de verk, som
dessa åstadkommit. I Sverige var under denna tid en del
utlänningar verksamma inom området. Den myckenhet av dekor
som förekom fortsatte i Ludvig XVI-stilen, men möblernas
stommar fingo en stramare form, och i stor utsträckning
började intarsia användas i förening med bronsen. Intarian hade
mest antikiserade mönster med bårder, friser och ådror. I Sverige,
där denna period går under namnet den gustavianska tiden,
voro många mästare verksamma och särskilt faller då tanken
på ebenisten Georg Haupt i Stockholm. Dessa möblers
skönhet får till stor del tillskrivas det polermaterial, som då användes,
nämligen shellack, samt att träets åldrande givit möblerna en
utmärkt lyster. Perioden efter den gustavianska tiden arbetade
med släta ytor i som regel pyramidmahogny. Bronsen finns ännu
kvar som kapitäler och påspikade ornament, men dessa ha fått
en tunnare och graciösare form med antikiserade, många gånger
egyptiskt påverkade motiv. I en mängd fall användes även
marmor till pelare i inredningar till byråar och chiffonjéer.
Behandlingen och urvalet av fanér vittna om en ingående kännedom om
träets förmåga att ge liv åt de ytor, där det pålagts.

I modern möbeltillverkning har skulpturen spelat stor roll
under 20- och 30-talen. Möblerna utfördes i regel av björk med
blankpolerade ytor, och på dessa lades en skulptur, som även
denna för det mesta var polerad. Dessa pålagda skulpturer voro
oftast mycket enkelt skurna, och på grund av slipning med
sandpapper och ett tjockt lackskikt försvann all karaktär av
bild-huggeriarbete. Men ur försäljningssynpunkt var det lämpligt.
Möblerna fingo ett grant och rikt utseende, och den
möbelköpande allmänheten fick mycken grannlåt för pengarna. Dessa möbler
ha under de senare åren mer gått tillbaka, tack vare den
upplysning i heminredningsfrågor som bedrivits. Möbelskulptur är ej
något förkastligt, men kravet är, att den är väl utförd. Priserna

Trä 33

513

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snickarb/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free