- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 15. Viktor Rydberg; Pontus Wikner /
255

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

men ansträngd; lembyggnaden otadlig, med undantag af de
för smala axlarna. Det hela gör ett ängslande och likväl
vinnande intryck. Man tycker sig se en olycka, som har
rätt att vädja till deltagandet, och en svaghet, parad med för
mycket godt för att väcka endast ömkan och förakt.

Denna stod vittnar, äfven hon, att det gamla talet om
antikens kyla tål att pruta på. När föremålet var sådant,
att tonvikten mer föll på lifvets splittring än dess samklang,
skapades konstverk, genomandade af den värma, som
själskrafternas ojämna spel alstrar. Men antikens verk bjuda sig
icke till salu; mot köpare äro de kyliga. De tillåta sig icke
att med något tillgjordt själfullt, något öfverdrifvet i åtbörden,
något konstigt i draperiet fånga en barbarisk smak. Man
öfverraskar dem i deras känslobikt; men de vilja icke
öfver-raska med sin känslobikt. Det har ofta varit anmärkt, att
de synas vara till för sin egen skull, likt blomman, som osedd
slår ut sin fägring i urskogens djup.

Den Klaudiusstod, som nu omtalats, uppgrofs i Civita
Lavigna år 1865. Vatikanens rotunda äger äfven en ypperlig
bröstbild af samme kejsare, och Lateranen förvarar en andra
tronstod, också den ett godt verk. Alla tala de väl om sin
urbild, och alla synas de vittna, att deras mästare älskat sin
uppgift. Denna kärlek, som man upptäcker, man vet ej huru.
har hos de romerska kejsarstodernas konstnärer icke alltid
samverkat med ögat och smaken. Man uppdagar honom i
Klaudiusbilderna, i Vatikanens sköna Nerva-stod, i några af
de bästa Trajanus- och Antoninus-Pius-bilderna, men annars
sällan.

Lämna vi museerna för Kampagnan, möter oss Klaudius
äfven där. Kampagnan håller hans minne i sin famn, och
hon och detta minne försköna hvarandra. Det vemod och
den storhet i lägervall, som man skönjer i den stackars
kejsarens drag, återfinnas i denna af naturen och konsten
danade grupp. Aqua Claudia’s hvalfbågar draga sig genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:42:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/15/0258.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free