- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 17. August Strindberg /
11

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

med åldern. Mycket som kanske vid framkomsten föreföll
för brutalt, för närgånget eller tendentiöst, vinner ett nytt
och högre lif på afstånd. I det ögonblick, då Svenska öden
och äfventyr
utkom, tycktes idéerna nästan för moderna
till dessa historiska skildringar. Men åren som gått hafva
liksom utslätat motsatserna och förlänat verket en ädel patina.
Och så är det med många af hans skrifter, när man efter
åratal ånyo genomläser dem.

Som bekant har Strindberg äfven skrifvit dikter. Icke
så synnerligen många och framförallt icke många af större
värde. Fulländad verskonstnär är han knappast, ehuru hans
fasta grepp väl ändå varit af betydelse. Man märker, huru
några af den följande generationens skalder haft nytta af att
läsa honom. Och det finnes dikter af honom, som man icke
glömmer. Sömngångarnätter med sin kraftiga stämning,
Esplanadsystemet, på några korta rader koncentrerande
hela åttiotalets program, och dessa strofer, med hvilka han
inleder ”Sömngångarnätter”:

Där hänger på boklådsfönstret
en tunnklädd liten bok,
det är ett urtaget hjärta,
som dinglar där på sin krok.


Verser, hvilka kunde stå som motto öfver hela Strindbergs
författarskap.

Men det är framförallt i romanen och i dramat, som
han uttalat sina bästa tankar. Hvilken följd af mästerliga
sedeskildringar innehålla icke hans personberättelser från ”Röda
rummet” och ned till hans skärgårdsskildringar. De stråla midt
i sin bitterhet af friskhet, af satir och humor. Han har ett
ytterst skarpt öga för att finna springfjädern i en
människokaraktär och i en hastigt skisserad och förenklad bild visa
oss den i rörelse. Han är väl öfver hufvud den förste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:42:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/17/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free