- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 18. Anne Charlotte Leffler; Ernst Ahlgren; Alfhild Agrell; Georg Nordensvan; A.U. Bååth; Ellen Key /
16

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de afsiktliga stötarna mot konvenansen i fru Lefflers "Aurore
Bunge" eller andra societetsberättelser. Kry och ogenerad,
slagfärdig och pikant, är hennes framställning otvifvelaktigt
karakteristisk för det lynne den afser att återge. För vemod
och allvar, som utgöra grundtonen i många af fru Agrells
berättelser, särskildt ur hvardagslifvet, finner hon kanske
mindre ofta det originella och öfvertygande uttrycket, ehuru
ingen kan misskänna det äkta och fina i hennes medkänsla
för tillvarons styfbarn i de sorgespel och det fördolda lidande,
som tillhöra "Hvad ingen ser".

Långt mera ryktbarhet än hennes norrlandshistorier
väckte på sin tid hennes skådespel, de aggressiva och
tillspetsade inläggen i striden för kvinnans rättigheter och för
krafven på sedlig likställighet mellan man och kvinna. De
tillhöra en nu åldrad indignationslitteratur af betydligt mycket
mera schematisk och tendentiös karaktär än novellistiken,
hvars friskhet och rustika kvickhet alltjämt hålla sig. Senare
har fru Agrell med mycken smidighet attraperat främmande
stilar, och framgångsrikt skildrat norrländsk medelklass i
Julius Stindes hvardagsgemytliga stil och återgifvit
romantiserade hembygdsmotiv i Pelle Molins patetiska maner.

Georg Nordensvans dubbelnatur af konstnär och
författare har kommit hans bästa verk till godo på mer än ett
sätt. Den rad älskvärda och förfinade noveller från olika
samhällskretsar, som han gifvit, äger i stilens impressionistiska
och brokiga ögonblickslif en målares skolade iakttagelse och
estetiska omdömessnabbhet. Det ligger något af skiss öfver
hans stämningar, dagrar och linjer och färger förläna behag
och karaktär åt scenerierna. Många af hans figurer äro svaga
människor, som icke infria sina löften, som icke stå ut med
att alltjämt förbli "i harnesk", och inte sällan är
grundtonen missräkning och sviken förhoppning i hans djupare
lagda arbeten. Själfull och frasfri, graciös och försynt, har
hans berättarkonst en naturlig obenägenhet för de stora orden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:43:00 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/18/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free