- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 21. Verner von Heidenstam ; Oscar Levertin /
13

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Heidenstam och Levertin : inledning af Ruben G:son Berg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

därför angelägnare att tala för ”nya, sällsamt lockande
önskningsmål” än att polemisera mot hvad vårt svenska 80-tal
åstadkommit. Och ändå har den vittra omhvälfningen synts
honom så nödvändig, fyllt honom så helt, att alla hans böcker
från dessa första år — äfven den österländska skildringen
Endymion 1889, som är mera en roman i gammaldags mening
än allt annat som Heidenstam skrifvit, och den mäktiga
epopén Hans Alienus 1892 — innehålla stora partier
litterär-teoretiskt resonemang.

Om man vill indela Heidenstams författarskap i perioder,
för lättare öfversikts skull, så omfattar den första gifvetvis de
nu nämnda arbetena. ”Hans Alienus” bildar följdriktigt
afslutningen på detta skede — ”Hans Alienus”, hvars storformade
monologer, flammande fantasiapoteos och svenska epilog
på en gång sammanfattar periodens sträfvanden och pekar
hän på det centrala i nästa skedes verksamhet. Det ojämförligt
betydande intryck, som ”Vallfart och vandringsår” gjorde,
hade ju betecknat framträdet af en ny, uppslagsgifvande
individualitet; ”Hans Alienus” gjorde klart, att denna
märkliga natur äfven var en ledande personlighet. Hur mycket
än ”Hans Alienus” kunde kallas ensamhetens och främlingskapets
epopé, var det tydligt, att den, likaväl som Strindbergs
”Mäster Olof”, var en bok af strid och ideal, och
att dess skapare var en höfdingagestalt med både lust och
förmåga att föra en flock framåt till nydaning och omgestaltning.
Lyriker och fantasimänniska helt och fullständigt, i alla sina
verk en skapare — men på samma gång en förkunnare,
hvars sträfvan till en förändrad konst också var liktydig med
en sträfvan efter omformning af tänkesätten, så stod han
för medvetandet.

De nya färger, den rikedom af syner och det spelande
lynne, som omgaf hans inträde i vår vitterhet, böts
nödvändigtvis i en stoltare och strängare skrud, allteftersom de
nya uppgifterna i hemlandet började upptaga honom. Den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 3 17:53:03 2018 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/snl/21/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free