- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1900 / 7. Sengustavianerna. Franzén, Wallin, Tengström, Silverstolpe, Valerius, Wadman; 1700-talets dramatik. Gyllenborg, Modée, Kellgren, Leopold, Gustaf III, Kexél, Hallman, Envallsson, Lidner, Lindegren /
138

(1907-1912) [MARC] With: Oscar Levertin, Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 1700-TALETS DRAMATIK ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

misslyckad —, som Stenborg 1772 fick tillstånd anordna på
Bollhuset, skall hafva stärkt hans beslut att upprätta en
svensk teater och i första rummet en svensk opera. Under
det föregående århundradet hade denna art af dramatiken
från sitt hemland, Italien, spridt sig öfver Europa, omhuldad
framförallt vid hofven. Af all den yttre prakten uti
dekorationer och dräkter, af baletterna och af musiken kunde äfven
de hafva sitt nöje, som saknade intresse för det litterära
dramat. Operan räknades som oundgänglig för ett hof, och till
Stockholm hade 1754 inkallats en italiensk trupp, som spelat
några år. — Det blef nu ett styft arbete att organisera ett så
fordrande företag, där nästan allt måste skapas nytt, men redan
den 18 januari 1773 kunde på Bollhuset uppföras ”Thetis
och Pelée”, till hvilken Johan Wellander efter konungens
anvisning skrifvit texten och den italienske kapellmästaren
Fr. A. Uttini musiken. Framgången öfverträffade förväntningarna,
och sen dess var operan en fast institution. För
denna uppfördes vid Gustaf Adolfs torg efter ritning af
Adelcrantz en ny stor och praktfull byggnad, som den 30 sept.
1782 invigdes med ”Cora och Alonzo” (text af Adlerbeth,
musik af tysken Naumann). Dess inskrift, ”Patriis musis”,
har man ofta ironiserat öfver — inte utan grund, då den ju var
ägnad en art drama, där allt var utländskt utom några texter
och en del af personalen. Men äfven här röjdes konungens
fosterländska sinne. En skapelse af honom var Gustaf Vasa,
hvars uppförande 1786 blef tidehvarfvets största händelse
inom teatervärlden. Det var Gustafs utkast och antydningar
Kellgren[1] utförde i sina vackra verser, det var Gustafs
patriotiska hänförelse, som väckte skaldens och eldade honom
till en sådan stolt och ny dikt som den berömda kören:
Ädla skuggor, vördade fäder ... Skådespelet, som af
Naumann fått en värdig musik, vann också hos publiken stor
och varaktig framgång.


[1] Om Kellgren se för öfrigt detta verks bd V och VI.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:41:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl/7/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free