- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1920 / 30, Essayister och vetenskapsmän. Finländska författare från 1900-talets början /
70

(1921) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.







hans fromme sonsons arvsrätt och ridderliga rådsherrars huvud,
men lyfte Gustaf Adolfs fader på Sveriges tron.

Inbördes krig i Sverige och Finland tarvades att hävda
det hemfallna arvet. Över Livlands och Polens slätter, kring
Preussens hamnar utspänns ur fejden om tro och kronor ett
nytt skede av slavers och germaners kamp om Östersjöväldet.

Men när stunden var inne under protestantismens nästan
hopplösa självförsvar, förmådde Sveriges folk, härdat av
ut-ståndna mödor och enigt sammanslutet genom de avfallnes
eller vacklandes utsöndring, gripa in med frisk undsättning
och bilda den fasta kärnan i en återsamlad stridsordning jämte
sina tyska fränder. Vid Leipzig bräcktes fiendens övermakt
genom ömsesidig hjälp. Vid Liitzen gav Gustaf Adolf med sin
här ett segrande vittnesbörd om sin trofasta självuppoffring
för samma sak, som hans fader hade värjt med självtagen spira
och andras blod.

Och till sist, i det härjade och sönderslitna Tyskland, när
Europas makter möttes till fredens och delningens verk vid
Västfalens furstemarknad, tvärsigenom diplomaternas
ränk-spel, sattes, så att säga, världshistoriens insegel på Uppsala
mötes beslut.

*



Är det Kristi budskap, som vållat dessa välvningar och
vapenskiften, sammansvärjningar och köpeavtal, dessa
lidanden och bragder? Har han, som sagt sig vara mild och ödmjuk
till sinnes, velat löna sina svenska kämpar med oväntad kunglig
prakt och fosterländska segrar, med makt och ära på
främmandes bekostnad?

Det vore skrymtan eller hädelse att nu predika sådan tro,
som hos våra fäder kanske var en omedveten återstod av ärlig
hedendom. Kristi rike kräver icke politikens vapen eller
skänker politikens lön. Han väljer intet folk till sin betrodda här,
lika litet som han har satt en dödlig läromästare till sin
ståthållare på Petri stol.

Reformationen har bekämpat påvens härskarmakt i Kristi
namn. Men om reformationens målsmän någon gång av
mänsklig fruktan för sin fiende i Rom ha unnat andligt över-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:44:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl2/30/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free