- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1920 / 30, Essayister och vetenskapsmän. Finländska författare från 1900-talets början /
119

(1921) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vid dess sida håller sig Uppsala visserligen ännu uppe, men
redan under frihetstiden betecknas även universiteten såsom —
i litterärt avseende — småstäder; den gustavianska tiden driver
ett nästan obarmhärtigt gyckel med ”de Lundska muserna”,
och de Uppsaliensiska slippa knappt bättre undan, d. v. s.
huvudstaden känner sig allt mer och mer såsom landets andliga
centrum, och denna huvudstadens litterära livskraft är också
mätaren på landets.

Publikens smak är alltid i hög grad bestämmande för
litteraturen. Den nya publiken var företrädesvis världslig, världslig
var ock dess smak, och litteraturen tog naturligen ett starkt
intryck härav samt blev — åtminstone kvalitativt —
övervägande världslig. Även litteratörerna, som förut med få
undantag tillhört det andliga ståndet, visa sig nu i regeln vara
lekmän.

Men en makt sådan som det svenska folkets starkt religiösa
känsla kan väl försvagas, men icke förkvävas, allra minst vid
det första anloppet. De forna religiösa formerna funnos kvar,
och i icke få fall fylldes de ännu av ett verkligt religiöst liv.
Redan den omständigheten, att en form finnes, är i och för sig
en makt, och detta visade sig ock under de olyckans och
prövningarnas år, som följ de på Pulta vaslaget, då de svenska fångarna
i Sibirien och Ryssland på sina förvisningsorter slöto sig
samman till församlingar för att gemensamt fira svensk gudstjänst,
och på så sätt blev Pulta va för den svenska kyrkan i viss mån
en seger, som botade det trettioåriga krigets nederlag. Olyckan
blev den jordmån, ur vilken ett nytt religiöst liv spirade upp,
och många av dem, för vilka statskyrkan blott blivit en död
form, sökte i stället sin tillflykt i pietismen och andra
separatistiska religionsläror, som vid denna tid uppstodo. Den
världsliga litteraturens framträdande medförde således på intet sätt
den religiösas undergång. Huvudmassan av tidens religiösa
dikter äro väl rent konventionella. De äro språkövningar i
samma stil som de erotiska dikterna och fyllas lika litet som
dessa av ett verkligt känt innehåll. I formfulländning stå de
vida över reformationens barska och knaggliga rim, men denna
fördel har i regeln köpts på bekostnad av innehållets
trohjärtade fromhet. Dock icke alltid. Ty vid sidan av denna dikt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:44:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl2/30/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free