- Project Runeberg -  Sveriges national-litteratur 1500-1920 / 30, Essayister och vetenskapsmän. Finländska författare från 1900-talets början /
154

(1921) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såsom det är oss svårt att till Spinozas sats tänka oss och, för
oss, omöjligt att i verkligheten realisera ett själstillstånd, vari
vi icke mot hans mening få med något av det som är kärlekens
motsats. Spinoza har endast i så ofullkomliga genomgångar
brutit in till denna tillvaro, att den ännu lämnas av honom som
ett obekant land, dit endast då och då någon kommer att förirra
sig, utan att han kan bibehålla sig där eller säga var han varit
eller vet om det varit endast en skymt i drömmen. Spinoza hade
aldrig tänkt på att bevara och avteckna vad som skymtat för
honom av denna värld. Kanske också att han aldrig skådat
denna värld i den fulla rikedomen av dess liv. Är det möjligen
tänkbart, att det varit ett ganska litet och småborgerligt
livsområde, som varit det ursprungliga objektet för Spinozas
tanke, och att det endast är med detta för ögonen som han
korrekt genomfört sin tankegång och lärt sig att se livet sub
specie æternitatis ? I alla fall har Spinoza förlitat sig på
definitionerna, och medan han i den konstrika fogningen av sin
geometriska bevisföring trott sig framställa och leda oss fram
till den värld han såg, är det endast då och då, sedan vi börjat
ana att där ligger något bakom, vi få en skymt av det han satt
omgiven av och skådade in i.

Men kan någon giva oss levande dessa sinnesstämningar,
som ligga långt bortom den gräns våra ord föra fram till, och
bortom de flestas erfarenhet, utan att han besitter den om sina
medel knappt medvetna konst, varigenom en diktare får tag
på det alldeles individuella, som är omöjligt att med något
enskilt ord, beledsagat av en än så omsorgsfull definition,
angiva? Är det möjligt för någon annan än den, vars intuition
räcker till för att uppfånga och utvälja och sammanhålla de
drag, vari det nya glimmar fram?

Det är alldeles ett misstag, då man tänker sig detta så,
att den ene skulle kunna uppfatta det, som är föremålet för
en etisk fråga, i ett abstrakt men fullkomligt exakt begrepp,
måhända mera exakt just därför att det är abstrakt, medan den
andre har en något fullare, mera konkret åskådning därav, och
kanske just därför obestämdare; varvid man gärna anser, att
det abstrakta begreppet är den vetenskapliga uppfattningen
och den konkretare åskådningen är mera en bisak för veten-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:44:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/snl2/30/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free