- Project Runeberg -  Social Tidskrift / 1901 /
341

(1901-1917)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ut till en hela samhällslifvet omfattande lifsfråga, som enkelt och
praktiskt kan uttryckas så: hur skall underklassen komma i jämnhöjd
med öfverklassen? Innebörden i denna fråga måste emellertid rätt
uppfattas. Det är ej öfver- och underordningen i arbetet, som skall
afskaffas, utan det är ¿/otfmotsatsen, som skall upphäfvas, denna
motsats, som såsom en oöfverstiglig mur står mellan öfver- och
underklassen i våra modärna samhällen. I tre hänseenden* lägger
klassskillnaden ett omätligt afstånd mellan samhällets båda hälfter, nämligen
med afseende på det materiella, kulturella och moraliska. Med stöd
af d:r Elmqvists undersökning rörande de större egentliga mekaniska
verkstäderna i Sverige uppvisades, huru — med få undantag —
jämförelsevis liten kroppsarbetarens lön är, och hjiru sv.årt det måste vara
för en- Jtådan att reda sig, då endast bostaden t. ex. i Stockholm
betingar ett så högt pris. Och bekymren för detta lifvets uppehälle
omöjliggör för kroppsarbetaren all verklig njutning af lifvet — den
tunga kampen mot fattigdom och sjukdom kväfver allting annat. Några
billiga och rafflande njutningar få ersätta den andliga njutningen af
själens odling. Den låga materiella och kulturella ståndpunkten drager
nära nog med nödvändighet med sig äfven en låg moralisk
ståndpunkt. Eller hvaraf kommer det eljest, att fångame, de prostituerade
kvinnorna och ligapojkame väsentligen komma ur den s. k.
underklassen? Utan att vilja kasta någon som hälst skugga på underklassens
människor måste man dock säga, att mom denna klass finnes mera
råhet och begås flera brott än proportionsvis inom öfverklassen. Det
är ett faktum. Men ansvaret för detta faktum drabbar öfverklassen
mer än underklassen.

Vi behöfva höja oss till en sann uppskattning af människovärdet.
Vi måste komma till att i lifvet tillämpa den teofi vi nog alla hylla,
att det personliga människovärdet ej i minsta mån bestämmes af den
sociala ställningen. Vi måste lära oss se med nya, tvagna ögon och
känna med nya, vidgade hjärtan, så att vi få att göra med människor
helt enkelt och icke med personer af den ena eller den andra klassen.
Af hvem kunna vi lära detta, om icke af Jesus af Nasaret? Och
hvilka skola ha blick för Jesu fördomsfrihet och hjärta för Jesu vida
människokärlek, om ej unga kristna studenter? Vi måste gifva vårt
lif åt genomförandet af Kristi . människovärdering. Världen har länge
hört talet om denna människovärdering, men hon har knappast sett
den. Hon tror ej på den. Ve oss kristna, om vi ej heller tro på
denl Kristendomen är revolutionär, emedan den är evolutionär.
Kristus är ingen väktare af gamla former, ingen beskyddare af
bestående orättvisor. Kristus är det evigt nya, det evigt unga i världen.
Ve världen, om de kristna stå utanför den utveckling, som måste
fullbordas. Den sociala likheten skall genomföras — men hur
annorlunda om det sker famn mot famn eller svärd mot svärd! Näst det
att kristendomen stannar utanför den sociala utvecklingen gifves det
ingen större olycka än att bildningens representanter stanna utanför.
Den bildade klassen skall genom motstånd kunna fördröja utvecklingen,
men genombrottet blir då våldsamt, förstörande i stället för frigörande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:47:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/soctids/1901/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free