Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
60
siska, som något år tagit del i ett bibelstudium, en
dag spontant utbrast: »Ja, men hur kan Gud bry
sig om mig, lilla människa! Gud är så långt
avlägsen, vad bekymrar han sig om en liten
människovarelse som jag.»
Det enkla folket hade hos den folkliga
buddhis-mens många olika gudomligheter sökt hjälpare och
frälsare undan livets otrygghet och nöd. Men den
bildade kinesen befattade sig i regel icke med dessa
gudomligheter, utan dömde folktron som
vidskepelse. Att stoiskt uthärda var det högsta för honom,
att tåla och lida och tyst underkasta sig det
oundvikliga.
För sådana människor skänker kristendomen,
när den i personlig tro omfattas, ett nytt livsmod,
en ny impuls till handling, en ny frimodighet, som
förvandlar den förut passive, tåligt fördragande till
en aktiv, handlande personlighet, som kan göra en
självständig insats för att förvandla och omskapa
förhållanden, som han förut endast passivt funnit
sig i. Jag har sett denna förvandling ske med
kineser, fostrade i konfuciansk anda, och förundrat
mig över den påtagliga förändring som försiggått
med dem. Ty kristendomens tro på en Gud, som
är min Fader, som bekymrar sig också om de
enskilda människobarnen, är grundläggande för det
högre personlighetslivet. Genom denna tro väckes
individen till fullt medvetet, personligt liv. Icke en
släktvarelse endast är människan, icke en medlem
blott av familj och samhälle, ett litet försvinnande
led i den stora kedjan — utan också en individ, en
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>