- Project Runeberg -  Sophie Hagman och hennes samtida /
70

(1911) [MARC] Author: Carl Forsstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppträdande teatertrupperna hörande fruntimmer vid namn
Lovisa Charlotta Schubardt. År 1761 föddes nämligen
dessa makars första och så vidt man vet enda barn,
dottern Charlotta Gustafva, hvilken redan mot slutet
af följande decennium skulle såsom »mamsell Slottsberg»
intaga en med Sophie Hagmans i flera afseenden
jämförlig ställning och liksom hon komma att räknas
bland det gustavianska Stockholms skönaste kvinnor.

Dessa uppgifter äro de enda, som stått till buds
angående den sedermera så ryktbara Charlotta Gustafvas
första start i lifvet, och mera har man knappast
kunnat hoppas att träffa på. I likhet med så många
andra damer af enahanda art och anläggning, hvilka
i Gustaf III:s Stockholm på tidens obesvärade och
uppriktiga språk klassificerades som »mamseller af den
bättre sorten» [1], hade hon nämligen icke börd och
familjeförhållanden att tacka för sina framgångar utan
sin skönhet och sina talanger, sin företagsamhet och
kanske tillika i ej ringa mån ödet, för så vidt man med
Sköna Helena får tillskrifva detta de


[1] Upplysande i detta hänseende är en i k. bibliotekets
handskriftssamlingar på afdelningen »kultur» förvarad förteckning, hvars
rubrik ej här kan återgifvas, men som innehåller uppgifter om ett
ganska stort antal damer, hvilka i slutet af 1760-talet mer eller mindre
offentligt ägnade kärleken sin tjänst. Säkerligen tillämplig äfven
på det gustavianska tidsskedet, lämnar densamma en intressant
föreställning om det sedliga tillståndet i den tidens Stockholm.
Under de fyra hufvudrubriker, under hvilka damerna äro fördelade,
nämligen »fruar», »madamer», »mademoiseller af bättre sorten», och
»mademoiseller af sämre sorten», träffar man sålunda icke så få
bärarinnor af äfven adliga namn, och den som inbillar sig, att t. ex.
»Platskan», »Appelbomskan», Ulla Winblad och de öfriga från Bellmans
sånger bekanta skönheterna voro de enda i sitt slag, gör ett
grundligt misstag.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sophieh/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free