- Project Runeberg -  Sophie Hagman och hennes samtida /
145

(1911) [MARC] Author: Carl Forsstrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppfyllandet af hans åstundan. Till och med den hederlige
Gjörwell — hvars bref till Alströmer den 12 december 1774
ligger till hufvudsaklig grund för berättelsen om
trakasserierna med anledning af ’Birger Jarls’ uppförande
i Bollhuset — blef å fru assessorskans vägnar uppvaktad
af hennes läkare, arkiater Hallman, som lät förstå att
då teaterpersonalen vore så missnöjd öfver att spela
tillsammans med mamsell Eckerman, så ville hans
nyligen tillfrisknade patient alltför gärna spela
rollen själf, om hon därmed kunde göra hans maj:t
ett nöje. Men Gjörwell kände ingen lust att blifva
inblandad i teaterintrigerna och aktade sig väl för att
framföra detta budskap. Saken fick ha sin gång.

Jäsningen mellan kulisserna i Bollhuset hade knappast
afstannat, när ’Birger Jarl’ omsider den 1 december
1774 därstädes för första gången uppfördes af ’Kongl.
musikaliska akademien’. Mamsell Eckerman löste under
favoriserande applåder från de kungliga logerna sin
svåra uppgift till allmän belåtenhet på ett både
känsligt och intelligent sätt, om än hennes stämma föreföll
något späd. Och Stenborg, som ej ville låta sig på
minsta sätt fördunklas af en liten obetydlig debutant,
mot hvilken han nödgades spela, öfverträffade sig själf
genom den nobless, den eld och det intresse, hvarmed
han utförde den ansträngande rollen. Alla voro
förtjusta däröfver, ej minst konungen som lät andre
teaterdirektören Zibet under mellanakterna två gånger
komplimentera honom. Efter styckets slut ropades på
auktoren, ’beredt ofvanefter och utfördt af Schröderheim
nere på parterren’ (Gjörwell). Därefter började prins
Carl att ropa: ’Fröken Uggla, fröken Uggla!’, hvilket
genast vann anklang och upprepades af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:00:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sophieh/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free