- Project Runeberg -  Spaniens storhetstid /
77

(1926) [MARC] Author: Emil Gigas
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

må ock fajansarbetena, särskilt de dekorativa plattor eller skivor, vilka
såsom väggbeklädnad utgjorde ett viktigt led i rummens utsmyckning.
Dessa plattor kallades »azulejos», vilket egentligen betyder »blåmålade»
fajanser; men i själva verket hade de ofta andra färger och kommo så
småningom att antaga karaktären av hela målningar i smått.

Färg är det som även förlänar skulpturen dess särprägel, och på
detta område har Spanien att uppvisa mycket, vartill andra länders
bildhuggarkonst ej kan prestera några
motstycken. Materialet inom den
spanska skulpturen är i allmänhet trä.

Visserligen hade den italienska
renässansen varit en medverkande faktor vid
tillkomsten av denna konstriktning; flera
spanska talanger hade fått sin
utbildning i florentinska och romerska
konstnärsverkstäder och särskilt hade
Michelangelo varit lärare för åtskilliga
spanjorer, exempelvis för den förut
omnämnde Berruguete (f 1571) och för
Juan de Juni, vilken liksom den
förstnämnde var en mångsidig konstnär —
både bildhuggare, arkitekt och målare
— och måhända till på köpet av
italiensk härkomst. Men i deras egna och
i deras efterföljares händer antog det i
utlandet inlärda en utpräglat nationell
form. Att denna konstskolas skapelser förnämligast utgöra
framställningar av religiösa ämnen, av scener och gestalter ur den Heliga
skrift, är ej ägnat att väcka förvåning, när man betänker, vilken stark
makt den katolska kyrkan var i detta land och hurusom den var i
besittning av stora rikedomar, vilka tilläto den att uppträda som
mecenat.

De två mest framträdande namnen bland den spanska skulpturens
mästare äro Gregorio Herndndez (1566—1636) och Juan Martinez
Montanes (1564—1649), den sistnämnde helt säkert den störste av
dem alla. Hernåndez’ verk påträffar man i det nordliga Spanien,
enkannerligen i Valladolid. I museet därstädes kan man skåda en
madonna med Kristi döda kropp, en skulptur föreställande Kristi döpelse
samt en sällsamt gripande »Ångestfull madonna» (Virgen de las angu-

Bild 18. Hernåndez: Madonna,

kallad Virgen de las angustias.

(Huvud av staty i Valladolid,

färgad skulptur.) Fotografi.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:02:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spaniens/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free