- Project Runeberg -  Spaniens storhetstid /
90

(1926) [MARC] Author: Emil Gigas
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bilder, exempelvis den målning som benämnes »Änglakök». I
figurrika kompositioner har han skildrat bibliska tilldragelser samt
helgon-och munklegender. Bland dessa verk må nämnas en serie bilder i
hospitalet La Caridad i Sevilla, som till ämnen ha barmhärtigheten
och dess gärningar; särskilt målningen med Moses, som slår vatten
ur klippan, och den tavla, som föreställer bespisandet av de
femtusen hungrande i öknen, utmärka sig för en snillrik och väl
behärskad planläggning och en förträffligt genomförd utformning.

Hit höra också sådana målningar som den helige Antonius’ vision
(i domkyrkan i Sevilla), den helige Franciskus, som omfamnas av
den korsfäste Frälsaren, den heliga Elisabeth, som tvår de
spetälskas huvuden, och flera andra. En säregen betydelse har
Murillo som madonna-målare; än är det den mera jordiskt uppfattade
modern som sitter med barnet i sitt sköte, utan gloria och utan
hyllning av änglar, men med en sällsam allvarlig höghet i blicken från de
mörka spanska ögonen; än är det den över jorden svävande
himladrottningen, omfluten av gyllne strålglans, tillbedd av änglaskaror
och symboliserande kyrkans dogm om den obesmittade avlelsen —
denna dogm, som då nyligen blivit förkunnad i Rom och till vilken
Spanien, vars konung förklarade den heliga jungfrun för landets
skyddshelgon, med hänförelse anslutit sig.

Om den påverkan, som Murillo rönte från Velasquez, vittnar en
rad tavlor med scener ur det dagliga livet under Andalusiens
sol-mättade himmel: pojkar som smörja kråset med druvor och meloner,
räkna de slantar som de tjänat genom tiggeri eller kommit åt på annat
sätt, eller — såsom det heter i en museikatalog — »anställa jakt på det
som generar dem». Däremot är Murillo mindre realistisk i sina
religiösa barnbilder, exempelvis den lille Johannes och Jesusbarnet lekande
döpelse och nattvard, den gode herden som en liten gosse och andra
liknande ämnen. Konstnären röjer här något, som annars icke plägar
vara spanjorens sak, nämligen sentimentalitet, och det något
sötsliskiga i dessa målningar, där det av honom ofta anlitade »luftiga»
målningssättet (estilo vaporoso) gärna kommer till användning,
stämmer ej så illa med hela den andliga läggningen i en tid, vars storhet
dalade mot sitt slut.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:02:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spaniens/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free