- Project Runeberg -  På den himmelske freds plass. Om ml-bevegelsen i Norge /
183

(1985) [MARC] Author: Pål Steigan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1985, less than 70 years ago. Pål Steigan is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sannsynlig at Røde Khmers politikk må ha ført til overgrep i
nokså stor stil.

Da vi var i Kampuchea, innrømte khmer-lederne at mange
opprørske bønder hadde tatt saka i sine egne hender under og
rett etter frigjøringa. Forrædere og folk fra overklassen blei hogd
rett ned av rasende bønder. Khmer-lederne hevda at de ikke
kunne ha forhindra dette. Det veit jeg ikke noe om, men jeg veit
at det ikke er utypisk for bonderevolusjoner i land der den
føy-dale undertrykkinga har vært spesielt jævlig.

Les Travens bøker om den meksikanske revolusjonen, om
hvordan fattige, utslitte indianske skogsarbeidere hogde ned en
hel landsby etter å ha blitt fornedra til det ytterste gjennom
mange år. Jeg bifaller ikke sånt, jeg vil ikke heroisere det. Men
jeg kan begripe at folk som bare har lært knuttens lov å kjenne,
griper til den mot undertrykkerne sine. Hvis det er sant at
kampucheanske bønder blei så desperate, er det kanskje ikke så
dumt at europeiske menneskerettsforkjempere begynner å
spørre seg sjøl om hva slags regimer de kultiverte vestlige
kolonimaktene har vært med på å opprettholde. Traven hadde også
et ord på lager til europeiske salongradikalere som tok avstand fra
den meksikanske revolusjonen: Han spurte dem om de hadde noen
forestilling om hvor mye menneskelig slit, hvor mange tårer og
hvor mye blod som lå bak de mahognysofaene som de sjøl satt på.

Er det ikke dessuten slik at ethvert folkelig opprør har blitt
beskyldt for terror fra den styrta klassen? Da kenyanerne kjempa
for å komme fri fra det engelske kolonistyret, sendte britene ut
meldinger om at mau-mau hadde massakrert uskyldige hvite
mennesker i massevis. De virkelige talla viste seinere at det var
ei handfull hvite som var blitt drept, mens massevis av kenyanere
måtte bøte med livet for engelske kuler. Blei det ikke sagt at
sepoy-opprørerne var blodtørstige mordere da de sloss mot den
engelske kolonimakta? Ei kolonimakt som framfor noen må
være ekspert på folkemord.

Fei vekk alt urent

Jeg vil anta at Røde Khmers ansvar er større enn bare ikke å
kunne forhindre overgrep. Jeg mener at det var ting i Røde
Khmers doktrine som med nødvendighet måtte føre til overgrep
og terror.

183

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:10:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spmlno/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free