- Project Runeberg -  Svar på tiltale. Forsvar av marxismen /
50

(1982) [MARC] Author: Pål Steigan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1982, less than 70 years ago. Pål Steigan is still alive, as far as we know. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

har status nesten på linje med de ti bud.

Det er særlig oppbyggelig å iese hva du skal gjøre
dersom du som en god troende får rede på at det står
fram noen j de byene som gud har gitt sitt folk som
driver agitasjon for andre guder.

Trettende kapittel av femte mosebok inneholder
en detaljert og grei redegjørelse for åssen du da skal
gå fxam.

Først av alt skal du undersøke saka grundig, som
det heter i 14. vers. En klok anvisning, når en tenker
på det som kommer etterpå.

For hvis du nemlig finner ut at ryktet taler sant,
skal du:

«slå innbyggerne i denne by i hjel med sverdets
egg; du skal bannlyse den og alt som i den er; også
feet skal du slå med sverdets egg.

Alt byttet du tar der, skal du samle midt på torget,
og du skal brenne opp både byen og alt byttet du har
tatt, med ild som heloffer for Herren din Gud, og den
skal være en grushaug for alle tider, den skal ikke
bygges opp mere.» (5. mos. 13.15-16)

Hårda bud. Det er tydelig at budet om at du ikke
skal slå i hjel har sine helt klare begrensninger, noe
jødedommens og kristendommens historie gir oss så
mange bloddryppende eksempler på. Men de kan
altså støtte seg på den hellige skrift, der Moses har gitt
dette meget klare påbudet som jeg nettopp har sitert.

Derfor er det svært konsekvent når det heter om
Javeh i 5. mosebok at han er den «store, mektige og
forferdelige gud, som ikke gjør forskjell på folk og
ikke tarimot gaver». (5. mos., 10.17)

Barmhjertighet, menneskeverd og liknende
moralske begreper preger ikke moseloven, og kunne
heller ikke gjøre det. Det patriarkalske nomadesam-

50

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:20:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/spsvar/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free