- Project Runeberg -  Grundlinier till Anthropologien /
15

(1870) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

15

hall; »da, — bos människan, såsom ändlig, ß)oatski^jeligt
förenad med (eller med den negativa sidan af) abstractäon
e=x kraftens dragande från andra: extenaitet och intensitet
stå i motsatt förhållande.

Obs. Häraf, för menniskan, (mer eller mindre) abitracta
bestämningar: som i och för sig ej ega n&gon verklighet eller objectiv realitet,
men lika litet äro blott subjeetiva (hjernspöken): uppfattning af eller
be-stämningsgrnnd för ett concretare.

c) att menniskans functioner och förmögenheter indelas i
anseende till gradeà\dA$t formen, eller: menniskan i sin
bestämdhet framträder i nyssnämnda hänseende såsom

a) naturväsen = i ingen grad af actuelt
sjelfmedve-tande, såsom en del af naturen, ting;

ß) andeväsen = i någon grad, såsom snbject;
aa) blott för andra märkbart: i mångfalden af andliga
functioner, utan actuel andlig enhet, hvadan de förra tillika
omedelbart refererade på kroppen (hon är actu senterande
och spontant verksam kropp): sinne och instinct;

ßß) tillika för sig sjelf: medvetet förnimmande och fritt
verksamt subject, jag.

Obs. Kroppen dervid blott organ.

aaa) till sin egen och sina bestämningars verklighet
blott i omedelbar förening med kroppslig tillvaro:
föreställande eller medvetet percipierande och (arUträrt) begärande
i förhållande till ett object;

ßßß) med uppfattning af sig och sina bestämningars
verklighet såsom andliga: i och med bådas actualitet såsom
det {/^medvetande subjectet i och med dess begrepp och
viljanden, förstånd och (fri) vilja.

§ 2. I anseende till innehållet äro menniskans
förmögenheter och functioner, eller: menniskan i sin bestämdhet
(se Cap. 3. § 3, 3. M. 2):

a) Sinnlighet: såvida innehållet är det i rum och tid
varande, eller med detta står i väsendtligt sammanhang:
det relativa, hypothetiskt varande och giltiga;

b) Förnuft: såvida innehållet, till synpunct (eller
förklaringsgrund) och rigtningspunct, är det andligt och evigt
varande: det absoluta, i och för sig varande och giltiga
(absolute: Gud, eller, i relation till honom, sig sjelf och
andra).

§ 3. Såsom medveten och fri i sin verksamhet a) har
menniskan i det hela och i hvarje function ett ändamål:
hennes verksamhet är väsendtligen ideologisk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:21:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/srgranthro/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free