- Project Runeberg -  Grundlinier till Anthropologien /
34

(1870) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34

CAP. 8.

di menniskan såsom theoretiskt förnuftig eller
förnuftigt förnimmande varelse.

§ 1. Äfven med förnuftigt innehåll eller såsom
Förnuft i theoretisk bemärkelse (se Cap. 4 § 2) yttrar sig men*
niskan i motsvarande former, som såsom sinnlig, dock med
de modificationer, som följa af innehållets olikhet; alltså l:o
i känslor eller såsom förnuftigt kännande (sinne för det
förnuftiga — i metaphorisk bemärkelse), hvilka visserligen
såsom sådana tillika äro physiska affectioner, men dock icke
derigenom äro till sin betydelse för subjectet uttömda, utan
derjemte beteckna något annat, — i allmänhet kunna
sägas vara känslor af menniskans tillvaro och tillstånd såsom
personlig: medveten och fri, eller af sig sjelf i sina concreta
förhållanden till andra personer (ändliga eller en högsta).

1) till sin form a) äro de förnuftiga känslorna aldrig
rent medvetslösa (ehuru ej heller i sina bestämningar
medvetna): till följd af förnuftets natur och betydelse (se Cap.
3 § 2, N:o3)); b) någon skilnad, motsvarande den af
vital-och organsensationpr, finnes ej; c) aning utgör känslans
börjande öfvergång till föreställning: med en börjande
objecti-vering eller uppfattning af^ känslans innehåll eller anledning
såsom ett annat — och dervid från det synliga mer eller
mindre skildt.

2) beträffande åter innehållet, så a) visserligen alltid
tillika physiska affectioner (se Cap. 4, § 1, c), dock att
deras betydelse för subjectet dermed ej uttömd eller ens
egentligen angifven; b) derföre vanligen fästade vid uppfattningen
af ett sinnligt, dock såsom tillika innebärande ett annat, än
det dervid med sinnena uppfattade, — detta egentligen den
enda distinctionen för den blott senterande jemte, möjligen,
en större nödvändighet för medvetandet: mindre möjlighet
af abstraction från densamma; c) att börja med (för den
sinnliga menniskan), (en obestämd) fruktan, som vid högre
utveckling kan förvandlas till vördnad, kärlek o. s. v.

3) a) aningen är den första form af religiöst och
dermed förenadt sedligt (till rigtningspunct eller mål från alla
sinnliga skildt) medvetande; dock såsom blott sådan föga
actuel förnuftighet: vantro och (ögonblicklig) submission —
eller "resignationsom kan tillika blifva "elevation";

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:41:35 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/srgranthro/0038.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free