- Project Runeberg -  Grundlinier till Anthropologien /
36

(1870) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

gudomligt auctoriserade) eller objecüva (i motsats mot
känslans: den subjectiva), uppenbarade (i motsats mot blott
naturlig: anlag och aning) religionsläran.

Anm. 1. Af föreställningens natur förklaring af betydelsen och
behofvet af idoler, symboler, mysterier, sakramenter: genom vana constant
association med vissa ting eller handlingar af en viss (förnuftig)
föreställning, betydelse och känsla, — hvilka sålunda, då varseblifningen
är lifligare och concretare, samt i den meningen (såsom förestäld) mera
verklig än den blotta föreställningen , ock få samma characterer i
högre grad.

Anm. 2. Likaledes deraf, att hvarje religionslära alltid tillika blir
en religiös historia: fästad vid en person, s&som stiftare;

Anm. 3. samt att religiöst medvetande till sin uppkomst (eller
utveckling) f&r betydelsen af gåfva, uppenbarelse, inspiration — utifrån.
— Enthusiasm: ett tillstånd af det förnuftiga medvetandets lifliga, men
ännu relativt oklara och ofria verksamhet.

c) till sin form och betydelse för subjectet är den
förnuftiga eller religiösa kunskapen tro (i religiös och sedlig
betydelse): a) föreställning, i förening med omedelbar (ännu
ej till begrepp utvecklad eller på bevis stödd) öfvertygelse
oin objectiv giltighet = känsla af absolut innehåll, derföre
ock af absolut visshet; ß) dock att denna tro alltid tillika
måste ega practisk betydelse (förtroende): vinnas och
bekräftas (såsom ledande) in praxi, ty först så fullt (= in
concreto) verklig: "andans och kraftens bevisning", — blott
theoretisk tro blir ock blott historisk, ej längre religiös eller
förnuftig (bokstafstro, ’’död").

Anm. 1. "Tro** föröfrigt såväl i subjeetiv betydelse: subjectets
öfvertygelse, som objectiv: summan af det trodda (i analogi med betydelse
af "erfarenhet").

Anm. 2. Tron, såsom i anseende till förnimmandets form
föreställning, kan såsom blott sådan (utan pröfning af förståndet) öfvergå till
vantro eller, såsom subjectivt practisk sinnesstämning, superstition och
fanatism: genom inbiandning af sinnliga och egoistiska elementer.

Anm. 3. År tron af förståndet — genom insigt om motsägelser
mellan form och innehåll eller olika momenter af detta — skakad eller
öfvergången till otro, behöfver den, utom den practiska sinnesändringen,
förståndets upplysning för att återställas.

§ 3. Såsom 3:o förnuftigt förstånd eller tankeförmåga
framträder menniskan i förnuftiga begrepp eller idéer: klara
och tydliga, andliga, nödvändiga, men abstracta
förnimmelser om ett, sjelft andligt (oberoende af tid och rum), varande.

1) utvecklingen sker a) närmast ur och med anledning
af de förnuftiga föreställningarne, — med anledning af det
i dessa blott yttre sammanhanget, statutariskt och
motsägande innehåll, tvifvel, försvar af det positiva;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:21:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/srgranthro/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free