- Project Runeberg -  Grundlinier till Anthropologien /
42

(1870) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42

2) a) känslan ensam leder endast till vissa isolerade
handlingar, hvilka ej ur de sinnliga behofven äro motiverade
(superstition, blind devotion, o. s. v.), som sålunda utgöra
den praetiska verksamheten på denna ståndpunct;

b) men qyarblir på högre ståndpunct: moralisk (sedlig
och practisk-religiös) känsla och utgör då den individuela
och subjectiva sidan (det individuelt determinerade
syftemålet i hvarje enskildt fall) af det religiösa och sedliga
lifvet; uppfattad såsom absolut giltigt motiv (af helighet, pligt
o. s. v.) eller kärlek (till det goda, Gud o. s. v.):
practisk känsla i egentlig bemärkelse; såsom medföljande hvarje
handling eller indice på dess beskaffenhet i förnuftigt
hänseende; samvete: relativt practisk, men i förening med
theo-retisk eller æsthetisk character.

Anm. 1. Kärlekens skilnad från alla sinnliga känslor och begär
är derföre frihet från egoism; såsom sådan beroende af sedlig cnltar i
det hela.

Anm. 2. Samvete (conscientia moralis) a) är practisk känsla såvida
som det åtföljer handlandet och såtillvida kan och bör bestämma det;
ß) men närmar sig theoretisk och æsthetisk känsla (ej rent practisk)
såvida det omedelbart är uttryck af subjectets tillstånd vid hvarje
handling (dunkelt medvetande derom i hvarje enskildt fall); y) består i hvarje
fall i känsla af harmoni eller disharmoni — mellan subjectets förnuftiga
natur och den enskilda handlingen: — godt eller ondt samvete,
(hvarföre det sednare starkare och mera märkbart?); ef) är derföre vittnesbörd
och (såsom ondt) varnande, — "Guds röst" i menniskans inre; ej domare;
$) måste läras ("väckas" och renas — såsom alla förnuftiga och distinct
fattade känslor); kan uppöfvas och stärkas (genom afsigtlig reflexion),
men ock "söfvas" (genom afsigtlig abstraction), ehuru ej utplånas eller
"dödas"; — hvad betydelse uttrycket: irrande samvete (conscientia
moralis erronea) eger? och huru i sammanhang dermed practisk vantro
eller superstition och "scrupulositet" äro förklarliga? {) framträder såsom
consc. mor. antecedens (vid närvarande böjelse eller beslut), concomitans
och subsequens (hvarföre detta starkast?).

§ 2. Såsom 2:o distinct medveten och afsigtlig kärlek
eller sedlig vilja i lägre och oegentlig bemärkelse
(förnufts-begär — i fall ett sådant uttryck begagnades) framträder
den praetiska verksamheten styrd af förnuftiga
föreställningar; hvarje yttring: en (sedlig eller religiös) handling i lär
gre och oegentlig bemärkelse.

1) syftemålet fattas här a) klart eller genom sin
beskaffenhet och vissa sina bestämningar distinct från alla
sinliga: godt i sig eller ovilkorligt förbindande; men b) yttre
och enskildt: exempel, enskilda läror eller förmaningar —
eller en allmänbild af sådana, — med gudomlig auctoritet
eller såsom (yttre) gudomlig uppenbarelse;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:41:35 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/srgranthro/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free