- Project Runeberg -  Grundlinier till Anthropologien /
46

(1870) [MARC] Author: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

46

undvika ledsnad eller tomhet, vara i harmoniskt tillstånd
genom kraftens lifliga verksamhet; kan derföre aldrig sättas
i stället för den theoretiska eller practiska.

§ 2. Med sinnligt innehåll yttrar sig denna
verksamhet redan på organsinnets ståndpunct (i öfning och
utveckling af krafterna — hvaremot vitalsinnets yttringar snarare
äro in toto æsthetiska), tillika med physisk sida; likaså på
föreställningens och begreppets, — dock i det sista fallet
alltid i concret och åskådlig omklädnad: annars dels ej nog
lifligt för att roa, dels möda vid uppfattningen af det
abstracta.

Anm. Alla æsthetiska functioner kunna antingen vara rena, eller
ock blandade med theoretiska eller practiska syften, i hvilket fall de i
samma mån förlora af sitt æsthetiska behag.

§ 3. Det förnuftiga såsom ändamål för æsthetisk
verksamhet är det sköna eller till formen fulländade;
verksamheten derefter bestämd — æsthetisk verksamhet i inskränkt
bemärkelse — kallas, såsom förmåga af contemplation, smak
eller skönhetssinne, såsom förmåga af production, geni
eller snille i æsthetisk och inskränkt bemärkelse, samt i sina
yttringar (skön) konsts hvilken i sina särskilda former är
de sköna konsterna.

1) såsom förnuftigt æsthetisk efterträfvar menniskan ej
en bestämd kunskap eller realisation af förnuftet (ett visst
förnuftigt innehåll), utan blott det förnuftigas närvaro i sin
verksamhet i dennas momenter h. e. dettas formela
characte-rer: hvilket åter är = det sköna. Dessa formela
charac-terer äro a) oändlig magt — i förhållande till det sinnliga, —
hvaraf uttrycket = det sublima eller höga; b) enhet i
mångfald eller harmoni = det sköna i inskränkt bemärkelse
(hvaremot mot satsen af comiskt och tragiskt afser
framställningen af det sköna i och genom det sinnliga materialet:
indirecta eller directe).

2) föremål för smak, samt konst i och för känslan är
musik; i och för föreställningen, de plastiska konsterna:
sculptur och måleri (architectur är öfvergången), i och för
förståndet: poesi (dock alltid in concreto, jfr § 2).

Anm, Äfven här rena och blandade æsthetiska framställningar; men
hvarje æsthetisk framställning per se eo ipso sann och god samt vice
versa, ty skön genom förnuftets närvaro, i annat faU prosaisk eller ful.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:41:35 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/srgranthro/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free