- Project Runeberg -  Ordet i min makt. Läsebok för underklassen /
126

(1968) [MARC] Author: August Strindberg With: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Contributor Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - August Strindbergs lilla katekes för underklassen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ll:o. Det är inga personer med anseende som angripa samhället.

Nej, det är icke att undra på, ty överklassen, som utdelar
anseende, skänker detta endast åt dem som försvara samhället
(= överklassen). Och skulle någon med anseende angripa
överklassen så bleve han genast berövad anseendet, och då fick ju
överklassen rätt.

Underklassen är så fullnarrad av dessa överklassens fraser, att
den alltid börjar med att ställa fordringar på anseende, moralitet,
god ekonomi o. d., så snart någon uppträder till dess försvar.

Varför fordra sådant av underklassens vän?

Fordrar man moralitet eller heder av en kung eller hans
kreatur? Och hur ofta råkar man sådant hos dem?

Kan inte en person även med låga bevekelsegrunder avslöja ett
bedrägeri?

Polisspionen upptäcker brott mot kontant betalning, vilket ju är
en låg bevekelsegrund, men hans tjänster mottagas ändock med
tacksamhet, och han behandlas såsom en vän av samhällsordning.

Kungen regerar ju för betalning och prästen predikar Kristus den
korsfäste för betalning; domaren dömer för betalning. Varför jävar
man ej dem för låga bevekelsegrunder?

Då svarar man: de måste ju leva!

Men underklassens vän då?

— Han får inte leva!

Det är alldeles otroligt hur förslavat underklassens sinne är i detta
fall.

Så snart någon vill tala till deras förmån, så anlägga de kritik
på honom!

Men när överklassen talar till deras nackdel, då ta de vad som
helst utan att fråga efter sagesmannen.

Underklassens narrade vänner ha en fras varmed de söka
motivera detta:

De säga nämligen: vi måste ställa högre fordringar på oss!

Varför det? Äro vi bättre?

Det är ju högfärd, det!

Skall man icke ställa högre fordringar på dem som ge sig ut
vara av Guds Nåde, än dem som måste leva till vad pris som helst.

Att den rike stjäl, det är ingen dygd. Ty hans rikedom är
hop-stulen förut, och legaliserad så att han icke behöver stjäla längre.
Att icke behöva stjäla, se där dygden.

Den fattige, som stjäl av nöd, uppfyller endast den enklaste plikt
mot sitt liv och följer självupphållelsedriften. Den rike, som stulit

126

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:48:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stbgoimm/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free