- Project Runeberg -  Ordet i min makt. Läsebok för underklassen /
195

(1968) [MARC] Author: August Strindberg With: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Contributor Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Protestanternas frisinne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men än i dag hyllar Israel vår Luther, därför att han var så
frisinnad. Det är ju galenskap. Voltaire var icke stort mer
tolerant mot Israels barn, men än i dag lägga dessa sina blommor
på hans staty vid Quai Voltaire. Jag har läst i en bok, som jag
icke kan återfinna, att Jean Galas icke var oskyldig, utan att han
pinat sonen till självmord. Då allt annat är förfalskat, kan det
vara möjligt att fadern Galas var skyldig. Processen, som numera
refereras behagligt förkortad, är ytterst invecklad, och borde
granskas i Causes célébres IV där den finnes.

Fadren Calas, protestant, hade en äldre son, som före den
mördade övergått till katolicismen. Detta kunde ju icke vara något
nöje för fadern, då det väckte söndring i familjen, där modern
för övrigt var engelska. När nu den yngre sonen också ville bli
katolik, föreställer man ju sig faderns berättigade ovilja, ehuruväl
han bedyrar sig vara likgiltig. Detta tyckes bekräftat av den
omständigheten att det fanns i huset sedan 30 år en katolsk
tjänarinna, vilken omvänt den äldre sonen utan att bli bortkörd.

Om aftonen före mordet kommer en protestantisk man från
Guyenne. På natten sker mordet. Men alla biomständigheterna,
vittnesmålen i första processen, fadrens känslor vid första sonens
avfall, orsaken varför katolska pigan icke avskedades, modrens och
syskonens uppförande mot den som ämnade övergiva sina fäders
tro (de voro 6 barn). O. s. v.

Den mot kristendomen fanatiske och intolerante Voltaire satt
eller låg i Ferney och reviderade processen, tre år efter domen,
och genom sina relationer med hovet fick han den upphävd.
Men vad visste han om saken? Endast vad de intresserade i saken
berättade, relaterat med vältalighet.

Att Galas mördat sin son förefaller osannolikt, men att han
pinat honom till självmord synes ganska naturligt. Hur det
förhöll sig får man väl aldrig veta, och fick man veta det, skulle
katoliker tro det ena, och protestanter icke det andra, ty
människornas åsikter äro födda av intressen och passioner. Men det
är lika lättsinnigt anse Calas martyr som att kalla honom
mördare, men så äro människorna i sina tycken, som de kalla åsikter
och göra till sin egendom, som de försvara.

Det trettioåriga kriget öppnas som bekant med
restitutions-ediktet. Genom detta återfordrade katolikerna de kloster och

195

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:48:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stbgoimm/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free