- Project Runeberg -  Sociala studier. Försök till belysning af nutidens samhällsutveckling /
1:95

(1905) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Den modärna samhällsomdaningen - 10. Det nya framtidssinnet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

största af det 19:de århundradets många vetenskapliga
framsteg, har icke blott gifvit oss en ny samhälls- och
naturuppfattning, utan har samtidigt blifvit grundtonen för
en ny världsåskådning, inom hvars ram religion och moral
börjat undergå en djupt ingripande förändring. Detta hade
icke varit möjligt, om vi icke uti den i oss och kring oss
pågående kultur- och samhällsutvecklingens utomordentligt
hastiga tempo tvungits att se ett af våra viktigaste
lifsproblemer. Vår egen utvecklings snabbhet och
grundlighet just nu och nödvändigheten att i tanke och handling
taga ställning till densamma äro omständigheter, som gifvit
utvecklingsläran en långt mera vital betydelse för oss, än
den eljes skulle haft.

Utvecklingsteoriens triumfer inom natur- och
samhällsvetenskaperna tillförsäkrar den ett allt större välde öfver
vårt tankelif, samtidigt med att vår värdesättning af förtid,
nutid och framtid undergår en betydelsefull förändring i
följd af den snabba förändring vi själfva och våra
samhällen undergå.

Ju hastigare likriktade och djupgående förändringar i
en människas tillvaro följa hvarandra, desto större roll i
hennes själslif spelar den på henne instormande framtiden.
Nuet blir för henne allt för föränderligt och förvandlas alltför
snabbt till ett bortilande förflutet, för att hon skulle hinna
försjunka i ett tillstånd af hvila i nuet. Hon hinner ej
bjuda ögonblicket att stanna, förr än nästa ögonblick bragt
henne nya önskningar. En i snabb och djupgående
utveckling stadd varelse får ett annat »tidssinne»[1] än en,


[1] Ordet användes här blott metaforiskt, icke för att beteckna att
det finnes något särskildt sinnesorgan för tidsförnimmelser, på samma
sätt som det finns ett organ för synförnimmelser, ett för hörselförnimmelser
o. s. v. Vårt tidssinne är vår förmåga att förnimma olika
medvetenhetstillstånd såsom ett efterhvartannat, liksom vårt rumssinne är vår förmåga
att förnimma olika medvetenhetstillstånd såsom ett bredvidhvartannat.
Dessa båda förmögenheter äro oupplösligt förknippade med hvarandra och
med allt vårt förnimmande, som städse är på en gång »tidligt» och
»rumligt». Tid och rum äro icke några själfständiga förnimmelser, men äro de
tvänne universella momenterna i våra förnimmelser. Dock kunna de
tillkomma dessa i mycket afvikande grad och i olika afarter. Jmfr Fr. Jodl,
Psychologie, 2:ra uppl., Berlin 1903, Kap. IX.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:49:04 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/steffsoc/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free