- Project Runeberg -  Sociala studier. Försök till belysning af nutidens samhällsutveckling /
6:22

(1905) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Problemet om lifvets mål och medel - 3. Samhällets uppkomst och våldshushållningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PROBLEMET OM LIFVETS MAL OCH MEDEL 22

feodalism höra till de viktigaste etapperna. I grunden
gäller det här i sista hand utvecklingen af en
arbetsdelningshushållning, i hvilken det organiserande och
ledande arbetet med våld monopoliseras af ett folk eller
en samhällsklass, under det att det utförande arbetet,
särskildt kroppsarbetet, med våld påtvingas ett annat
folk eller en annan samhällsklass.

Våldsutöfningen blir då en indirekt
hushållningsvärksamhet, ett indirekt ekonomiskt arbete — såsom
Aristoteles med stor klarhet framhåller. Krigarens svärd
är ett ekonomiskt produktionsinstrument, då han med
detsamma icke blott tillröfvar sig främmande
arbetsprodukter, utan äfven använder det till att göra slafvar
och till att aftvinga dessa regelbundet arbete åt honom
själf under hans egen öfveruppsikt och öfverledning. I
denna krigiska parasitekonomi, i detta hushållande med
människor som ofria produktionsmedel hafva våld och
ekonomi ingått en så intim förening, att vi blott kunna
tala om en enhetlig företeelse: våldshushållningen.

Andan i den rättsordning och i de sociala
klassförhållanden, som våldsekonomien afföder, öfverlefver med
många århundraden våldshushållningens egna mest typiska
utvecklingsstadier och blir en hämsko på följande tiders
samhällsutveckling. Rätten måste ju till det yttersta
konservera sina »heliga traditioner», hur oheliga dessa
än må ha varit. Detta har alltid varit högsta
juristvisdom, tills en våldsam eller fredlig revolution skrifvit
en ny rätt. Med rättsordningens egen evolutionsvilja
har det alltid varit illa ställdt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:49:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/steffsoc/0535.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free