- Project Runeberg -  Sociala studier. Försök till belysning af nutidens samhällsutveckling /
6:84

(1905) [MARC] Author: Gustaf F. Steffen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Samhället, hushållningen och kulturen - 4. Civilisation och kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SAMHÄLLET, HUSHÅLLNINGEN OCH KULTUREN 84

I viss mening är all teknik »materiell», eftersom
förädling af naturens råstoffer är teknikens väsen. Fråga
vi däremot efter den tekniska värksamhetens ändamål,
så föranledas vi att skilja mellan tvänne klasser af
teknik: den lägre, civilisationen, lifvets medel tillhörande
tekniken och den högre, kulturen, lifvets mål tillhörande.
Den förra ger oss lifvets materiella nödvändigheter eller
nyttigheter — föda, kläder, husrum, konstgjord
uppvärmning och belysning, värktyg, instrumenter, vapen,
medel för transport och meddelelse o. s. v. Den senare
förskönar dessa nyttigheter och ger oss rena konstvärk
— arkitekturens, skulpturens, måleriets, musikens
konstvärk. Dessa ha till uppgift att höja våra
själsstämningar, att komma oss att lefva på ett högre plan, ej att
vara några medel för lifvets blotta fortsättande.

All kulturvärksamhets slutliga mål är alstrandet af
känslor, viljeyttringar, föreställningar af religiös, etisk,
estetisk, vetenskaplig eller annan stegrad andlig art, och dessa
äro de enda egentliga kulturprodukterna. Konstnärens
kulturvärksamhet består däri, att han inom sin egen själ
bringar vissa nya harmonikänslor och
skönhetsföreställningar till den högsta honom möjliga graden af styrka
och klarhet samt däri att han sätter medmänniskor i
stånd att uppnå något liknande. Detta senare sker
genom en förmedlande kulturvärksamhet, hvars resultat är
en förmedlande kulturprodukt, d. v. s. en teknisk
process (musik) eller ett tekniskt föremål t. ex. en staty.
Bildhuggarens egentliga kulturskapelse är dels den bild
af konstvärket, som hägrar för hans själs ögon, innan
han börjar och under det han fortsätter att forma leran
eller marmorn, och dels den bild af konstvärket, som
dettas åskådare vinna och minnas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:49:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/steffsoc/0595.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free