- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1908 /
99

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

katt springer öfver vägen; ja, äfven en sådan sak som att
man äter sina ärter om torsdagen kan räknas hit.

Hvad som sålunda finns kvar hos de bildade klasserna såsom
blotta fragment af något förgånget, lefver emellertid frodigt
kvar hos vår allmoge. Dess tankelif har visserligen ej hållits
alldeles fritt från den moderna kulturens påverkan, men är
dock ännu af ett helt annat slag än de bildades. Ett
urgammalt föreställningssätt tar sig nämligen här egendomliga och
starka uttryck i folktro och folksed samt i en rik folkdiktning
af olika beskaffenhet: folksaga,# folksägen och folkvisa. Allt
detta, som med ett gemensamt namn kan kallas folkminnen,
eller med ett främmande ord, folklore, bildar en värld för sig,
lika skild från kulturvärlden som skogens snår från åkertegarna.

Främst förtjänar folktron att talas om.

Den skulle kunna liknas vid den jordmån, ur hvilken alla
andra folkminnesarter hämta sin näring. Hvad som skiljer
den från modern åskådning är mycket nog, men intet så starkt
som tron att allt är besjäladt. Detta tar sig uttryck ej blott
däri, att naturen tänkes uppfylld af olika slags andeväsen:
skogsrån, sjörån, troll m. fl., utan äfven i att djur och växter
tänkas ha ett med människan besläktadt själslif. Detta komnjer
t. ex. fram i de många berättelserna om hvad växter, djur
och t. o. m. redskap sade på den tiden de kunde tala; i tron
att hvarjehanda varelser och ting kunna bli misslynta öfver
en eller annan uraktlåtenhet från människors sida och ta hämnd
därför; i sägnen om människor som förvandlats till djur och
tvärtom. Själen uppfattas härvid ej alltid som ett personligt
väsen utan snarare såsom ett slags kraft, som likt elektricitet
fyller kroppen och kan strömma öfver i eller öfva inflytande
på hvad den på något sätt kommer i beröring med. En
människas själ i denna mening är sålunda ej bunden blott vid
hennes kropp utan ock vid hennes bild, skugga, kläder,
utsöndringar, namn m. m. dyl. En människas hälsa kan därför
skadas genom hvarjehanda hokuspokus med sådana ting som
i något hänseende ha beröringspunkter med henne. Slås det
spikar i hennes fotspår, blir hon lam i fotterna; komma hennes
uttömningar på platser där älfvor bo, förorsakas svår sjukdom;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:56:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1908/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free