- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1908 /
100

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ta fåglar något af hennes hår att bygga bo med, far hon
huf-vudvärk, o. s. v. Ett utslag af samma föreställning är den
vanliga metoden att fa bort vårtor genom att beröra dem
med en död människas finger: genom beröringen blir vårtan
delaktig i den dödes förgänglighet och allteftersom liket multnar
bort i grafven, måste vårtan försvinna. Exemplen kunde
mångfaldigas, men det sagda må vara nog.

Det är helt naturligt att folktron skall utöfva ett starkt
inflytande på folkets seder och bruk. Af dessa stå många i
allra närmaste sammanhang med dess ännu lefvande
föreställningar, men på det hela taget är folket konservativare i sina
seder än i sin tro. Den ursprungliga innebörden i mången
plägsed har glömts bort, under det seden själf lefver kvar,
ofta med en ny tydning, men lika ofta tänker man knappast
på någon annan orsak därtill än att man alltid brukat så. Hvem
tänker t. ex. nu på någon särskild innebörd i
midsommarstång, juldoppa och påskägg? Men de ha en gång uppstått
ur folktron, fastän man numera måste gå till
folkminnesforska-ren och ej till allmogemannen för att fa förklaringen.

Folkdiktningen uppenbarar andra sidor af folkets själslif.
För att nu först stanna vid folksagan, så är den helt och
hållet en folkets fantasiskapelse. Den har i främsta rummet
till sin uppgift att vara underhållande, ehuru den ofta visar
en tydlig moralisk tendens och stundom kan gå in på så pass
djupsinniga spörsmål som dem om ödet, evigheten, Guds vishet
m. m. Dei: rör sig i en värld, där allting är ordnadt på ett
— efter folkets uppfattning — bättre sätt. Folksagans hjältar
fa visserligen lida åtskilligt, men de segra dock alltid till slut
och vinna prinsessan och halfva kungariket, medan den
be-dräglige Riddar Röd eller den elaka styfmodern far sitt
välförtjänta och ofta grymma straff. Vi finna i regeln innehållet
så fantastiskt, att det knappt kan vara tal om att någon skulle
kunna tro det: människor förvandlas till djur och djur till
människor; en drottning föder en orm eller en hundvalp till
världen och en hynda ett par flickebarn; människor såväl som
troll kunna lägga sitt hjärta eller sin själ i ett föremål utom
dem och äro osårbara tills nämnda föremål råkat i fiendens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 21:56:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1908/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free