- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1919. Skåne /
177

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. A. EHRENSVÄRD SOM SKANESKILDRARE 177

kommo till, ägde vi ej mycket av landskapskonst här
hemma, och det vi ägde yar i hög grad inspirerat av
utlandet. Så t. ex. Säfvenbom, Joseph Vernets lärjunge, som
försett sig på mästarens »franska hamnar». Så även den
som kallats det svenska 1700-talets förnämste
landskapsmålare, Ehrensvärds lärare Elias Martin. Hos honom är
inflytandet, som bekant, framför allt engelskt. Det är den
engelska konstens bleka färger och de engelska parkernas
yppiga träd, man återfinner i många av hans
landskapsbilder. Utpräglat svenska bli de i varje fall sällan.
Därtill bidrog även en annan omständighet. På den tiden skilde
man inom landskapskonsten mellan fantasilandskap och
»utsikter». Men man var så van att måla de förra, att man
vid skildringen av de senare allt för lätt behöll samma
stämning av ett drömland bortom all verklighet.

För den frestelsen föll ej Ehrensvärd. Han målar inga
fantasilandskap. Han målar endast det han själv sett, och
målar det endast så som han själv sett det. Friheten från
påverkan och förebilder gör, att han når vad ytterligt få
nått efter honom, att skildra det skånska landskapet så
alt var och en, som ser hans bilder, ofrivilligt tänker:
Ja, detta är Skåne. Nära hundra år tidigare än någon
infödd skåning förstår Ehrensvärd de skiftande dagrarna
i detta havomflutna landskap, den stora ron i denna vida,
fruktbara slätt, den säregna charm, som ligger i pilarnas
stela rader.

Han protesterar mot den vanföreställning, som kanske
än i dag lever kvar på sina håll, att Skåne är platt som
en pannkaka. »Slätten i Skåne», säger han i »Fem Dagars
Resa», »bör man intet anse vara platt och i vattenpass: den
är bruten men mot horizonten ser man sällan de små
be-pryda höjder, Landet bryter sig i stora dalar, och antar en
behaglig rörelse för ögat, och hotar intet bevandrarn med
mödor.» Det är naturligtvis ingen tillfällighet, att
Ehrensvärd, då han skrev detta, hade sitt hem på Tosterup, där
Skåneslättens plastiska karaktär kanske faller starkare i
ögonen än på något annat håll. Och det är heller ingen

12. Srenska Turistföreningens Årsskrift 101D.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:01:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1919/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free