- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1919. Skåne /
178

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178 GUNHILD BERGH

tillfällighet, att de verk, där han så att säga exemplifierar
sin sats, äro byggda på motiv från just denna trakt.

Se t. ex. denna akvarell (å sid. 175) med dess vida syn,
över pilevallar och kringbyggda gårdar, en bild av sommar
och fruktbarhet, där grisarna och gässen i förgrunden tyckas
ditsatta för att understryka karaktären av apoteos över
Skånes rikedom. Och vidare en annan, långt originellare,
som skildrar plöjningen på våren. De starka våglinjer, som
utmärka slätten så långt man milsvitt ser den från
Tosterups slott, har Ehrensvärd medvetet chargerat. Plogen i
bildens mitt rutschar med svindlande fart nedåt. De små
»bepryda» höjderna, med sina karaktäristiska bokdungar,
ha blivit verkliga berg tornande sig upp bredvid varandra.
Men hur äkta skånskt är det icke alltsammans! Hur väl
känner man icke igen varje enskildhet, hur starkt kommer en
icke just denna överdrift att erfara landskapets böljande rytm!

Kanske ännu vackrare, något av det skönaste Ehrensvärd
skapat, är hans bild av Tosterup (sid. 176), eller kanske
snarare av Tosterups silhuett, sedd mot den omgivande slätten.
Slottet ligger högt, men är tätt omgivet av stora träd. Det är
därför visserligen synligt på långt håll, men synligt blott
till en del. Slottets egendomliga, fyrkantiga torn sticker upp
bland lövmassorna och där bredvid tornet av den i
omedelbar närhet belägna kyrkan. Det är dessa torn, omgivna
av parken och kyrkogården, Ehrensvärd placerat i tavlans
mitt. I förgrunden markeras kuperingen tämligen starkt, i
bakgrunden går slätten i långa, lugna linjer mot
horisonten, som tyckes oändligt fjärran. Det är egentligen en
lavering med några pålagda färger i blekaste ton: pastellblått
och svagt rosa och en nyans gult, som nästan bara anas
mot lavyrens matta grå. Det hela är en hymn till Skåne,
sådan som få av Skånes konstnärer förmått att skapa. Det
har, som sagt, dröjt länge innan Skåne vunnit hemortsrätt
inom konsten, det har dröjt ännu längre innan denna konst
förmådde uttrycka det, som är landskapets skönhet
framför allt annat, innan det på nytt upptäcktes, att det verkliga,
det härliga Skåne ligger »söder om landsvägen». Det var

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:01:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1919/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free