- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1920. Ångermanland /
42

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42 MANNE HOFRÉN

Ett studium av former och ornamentik hos den stora mängd
ångermanländska möbler och husgeråd, som äro bevarade
i museerna, visar att två rätt olika kulturområden finnas
inom landskapet: ett västligt och ett
östligt. I det västra området,
socknarna mot Jämtlands och Norges
gränser, är ett norskt inflytande påtagligt.
Här gingo ju av ålder gamla
handels- och färdevägar mellan Sverige
och Norge. Mellan Ersmäss och
midsommar kommo norrmännen i stora
skaror genom Ströms socken in i
Ångermanland, där de salubjödo sina
mångahanda produkter och även
själva försågo sig med ortens alster,
särskilt då med de träskedar och
kannor, som sedan urgamla tider
tillverkades i Ströms socken i Jämtland.
Norska vandrande snickare arbetade
i övre Ådalen, där man ännu i
möbler och portaler kan spåra deras
verksamhet. Urgammal är denna
kulturinfluens; redan den stil, vars förnämsta
monument är Trondhjemsdömen, sände sina blygsamma
utlöpare in i Sverige. Men huvudsakligen är det den norska
folkliga renässansen och barocken, som slagit an på
allmogens konstsinne i västra Norrland. De stora, praktfulla,
i Ångermanland vanliga skåpen, sådana som fig. 10 visar,
äro utslag av denna norskbetonade stil. Akantusrankan,
ehuru mera stillsam och ej så yppig som den i Norge så
ytterst vanliga, blandad med äldre ornamentsmotiv, är här
den egentliga dekorationen. Ofta bära jämtländska och
ångermanländska mangelbräden och andra föremål denna
utstyrsel, t. ex. den vackra vägghyllan, fig. 11.

Ju längre mot söder man kommer, desto mera finner man
hur denna ornamentik ersättes av karvsnittets lugna,
geometriska stil. De prov på karvsnittsteknik, som finnas i

fig. 13. skåp i rokoko
från östmarkum,
viryg-gerå s:n.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:01:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1920/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free