Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Av det var just ingenting att vänta. Men i hans ord låg
ändå något profetiskt. På den gamla fallfärdiga
medeltidsstaden med sina ramlande murar och sönderblåsta
torn skulle, väsentligen genom deras ansträngningar, byggas
upp en ny och vacker stad, i många avseenden helt olik
den gamla, större, öppnare och ljusare, och om man så
vill är Gustav Adolf, som grundat så många svenska städer,
också en grundare av detta nya Stockholm, även om man
icke får glömma alla andra, som arbetat och drömt om
dess storhet. Och med ganska stor rätt är det därför som
hans ryttarbild står på stadens förnämsta torg, där även
Axel Oxenstierna, formad av Sergel, för historiens gudinna
dikterar hans hjältesaga.
När man skall göra klart för sig vad som är det gamla
Stockholm, så är det visserligen sant, att det är ett
mycket vidlyftigt
begrepp; det är alla
minnen, som från
en 700-årig
historia ännu
kunna spåras i
staden. Att dröja
vid dem alla
vore att skriva en
mycket god del
av vårt
fäderneslands
historia.
Stockholmsforskaren tycker
kanske helst, att
det gamla
Stockholm är den
medeltida staden,
den som låg
i spillror under
Gustav Adolfs
dagar, och att
FRÅN DE NEJDER, BELLMAN BESJÖNG. C. G. Rosenberg foto. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>