- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
114

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

STOCKHOLMS SLOTT I ÖSTRA, OCH SÖDRA FASADERNA. C. G. Rosenberg foto.


Formerna ha lånats utifrån, men i sättet för deras
användning röjer sig ett nedärvt handlag, en bestämd smak, och
för denna smak är Tessins konst det fullödigaste uttrycket.
Så ha de yngre rumsinteriörerna på Stockholms slott, även
då de utförts i den minst klassiska av alla stilar, rokokon,
fått en stram behärskning, en kyskhet i linjerna, en formens
adel, som vackert fogar dem in i den Tessinska arkitekturens
storvulna klassicism.
illustration placeholder

STOCKHOLMS SLOTT: SÖDRA FASADENS MITTPARTI. C. G. Rosenberg foto.

Utan att i minsta mån pruta av på helhetskravet har
det lyckats konstnären att variera byggnadskroppens uttryck
åt alla sidor. Fri från så gott som all rent dekorativ
utsmyckning, verkande endast genom proportionernas vidunderligt
fint avvägda spel, är den norra fasaden den, som bäst
företräder den antika, man skulle vilja säga den
doriska linjen i Tessins stil. Ingen av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free