- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
117

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

STOCKHOLMS SLOTT: PSYKESALONGEN.


de här på 1730-talet verksamma franska konstnärernas krets,
som den svenska konstakademien framgick. Givetvis skulle
det vara till båtnad för vår tids konst, om den i större
utsträckning än skett är sökte anknytning med den
klassicistiska linje, som bildar ryggraden i slottets outtömliga
formförråd. I en tid, som håller på att tappa kontakten med det
förflutna, talar kungaborgen traditionernas mäktiga språk.

*


Under den äldre Vasatiden hade Stockholms slott
knappast karaktären av ett residens i vanlig mening. Den
konsekvent genomförda naturahushållningen tvang konungen
att med sin familj ständigt vistas på resor mellan de över
hela landet fördelade kungsgårdarna för att tillgodogöra sig
de i »ätande varor» lämnade skatterna och för att övervaka
förvaltningen, som ännu icke hade några centrala organ.
Vi kunna icke heller tala om lustslott för denna tid.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free