- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1922. Stockholm /
152

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

152 RÄGNAR JOSEPHSON

gotiska Johanneskyrka och Axel Nyström d. y:s Riksarkiv.
Den som ivrigast kom att arbeta för en arkitektur av dylikt
slag var dock I. G. Clason, som på 1880- och 90-talen
skapade bland annat en del privatpalats, exempelvis Biinsowska
och Rosenska vid Strandvägen, Hallwylska vid Hamngatan,
Adelswärdska vid Strömgatan, alla i fria ombildningar av
såväl svenska som utländska historiska motiv, och
byggnadsverk av på en gång ny soliditet i hantverket samt rörlig
och spirituell elegans. Clasons största monumentala
byggnad är Nordiska museet på Djurgården, i en arkitektur,
som använder sig av och förnyar gammalsvenska stilar.
Jämte Clason har det varit Ferdinand Boberg, som under
1900-talets första decennium satt sin prägel på
Stockholmsbilden med arbeten sådana som Rosenbads venezianskt
påverkade palats, det stora mäktiga posthuset vid Vasagatan
och sist Nordiska Kompaniets amerikanska affärshus.

Under 1890-talets slut och 1900-talets början ombildades
även Stockholms centrum på ett sätt, som stört såväl den
äldre, förfinade kulturen som den av naturen skänkta
skönheten i denna trakt. Detta skedde framförallt genom de
kolossala riksdags- och riksbanksbyggnaderna på
Helgeandsholmen (1897—1905), som torna upp väldiga granitmassor
på den lilla ön i slottets omedelbara närhet, ett det mest
sorgliga exempel på hur en missriktad nyttighetsanda, glömsk
av sina förpliktelser mot natur och kultur, tränger sig fram
och fördärvar det, för vilket generationer av konstnärlig
kunskap och förstånd arbetat. När uppgiften var sådan,
hjälpte det föga att arkitekten, Aron Johansson, utförde en
arkitektur, vilken i och för sig väl kan mäta sig med de
monumentalanläggningar av liknande slag, som samtidigt
gjordes, särskilt i Tyskland.

Samtidigt med att Helgeandsholmen började på detta sätt
bebyggas, hade Gustav III:s Gustav Adolfs torg brutits sönder.
Den gamla operan, som ej längre tillfredsställde en modärn
teknik, revs och ersattes av en stor, av A. Anderberg
utförd operabyggnad, färdig 1898, i en stil som avlägset
påminner om Garniers berömda Parisopera. Ett flertal för-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:02:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1922/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free