- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1927. Södermanland /
67

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kyrkor och kyrklig konst i Södermanland av Bertil Waldén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

huvudparten av
landskapets kyrkliga
konstskatter funnit ett lugnt
och komfortabelt hem,
och även om de ej
här förmå verka och
fängsla så som i den
miljö, för vilken
de skapats, är dock museet
att föredraga framför
de mindre lämpliga
förvaringslokaler, som
ofta föregått och
föranlett förflyttningen.
Att det nu emellanåt
inträffar att
församlingarna — mot
garantier om tillbörlig
vård — söka
återförvärva sina gamla
bilder är ett enbart
glädjande vittnesbörd om det livaktigare intresse för och den
ökade kunskap om dessa konstminnen, som väckts till liv
av agitationen från kulturminnesvårdens män. Särskilt i
Sörmland har ej minst den representativa utställningen av
äldre kyrklig konst i Strängnäs 1910 effektivt verkat i denna
riktning.

DEN HELIGA ANNA, DETALJ AV EN TRÄSKULPTUR<bFRÅN MITTEN AV 1400-TALET I TROSA<bLANDSKYRKA.<b<bUr Antikv. topogr. arkivet.
DEN HELIGA ANNA, DETALJ AV EN TRÄSKULPTUR

FRÅN MITTEN AV 1400-TALET I TROSA

LANDSKYRKA.



Ur Antikv. topogr. arkivet.


Här är ej platsen att referera konstforskningens
mångåriga, rikt givande bearbetning av det omfattande materialet
från Sörmlands medeltid. Den intresserade hänvisas till
det ståtliga, numera tyvärr sällsynta verket »Studier från
Strängnäsutställningen 1910». En uppräkning av ens de mera
märkliga verken är ock i detta sammanhang skäligen
meningslös. Den medeltida ikonografien är fulltaligt och
fullödigt företrädd i mängden av dessa bilder från växlande
stilistiska perioder. Där är världsfrälsaren, i arkaiskt
oberört majestät blickande ned från triumf krucifixets pinoträ,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:04:42 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1927/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free