- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1933. Halland /
199

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gustaf Näsström: Varbergsskolan. När svensk konst upptäckte Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

av japanskt måleri. Richard Bergh hyrde en våning en trappa
upp i det s. k. Adolfsonska hörnhuset vid Torget och lät
uppföra en ateljé, numera riven, i trädgården väster om Varbergs
kyrkoherdeboställe, för övrigt skalden Gustaf Ullmans
barndomshem. Om somrarna bodde de tre familjerna i bondstugor
ute vid Apelviken strax söder om staden, och även där släppte
Kreuger lös sin smyckarglädje på dörrspeglarna i sin storstuga,
som han sommaren 1894 dekorerade med prästkragar,
brandliljor och ringblommor och denna tänkvärda devis: »Eget näste
hålls för det bäste.» Också dessa dekorationer finnas ännu
kvar i oskadat skick. Dessa somrar vid Apelviken synas ha
varit perioder av ogrumlad lycka och skaparglädje — det gick
därhän, att Nordström, eljest synnerligen mån om sin egen
värdighet, fann sig i att stå modell för Richard Berghs tavla
»Riddaren och jungfrun» med sommarsol över den röda
hjälmplymen och den gyllene rustning, man hängt på honom, men
också över hans kalsonger, som tittade fram där bak och
beredde de passerande badgästerna ett superbt nöje.

Småningom kommo de tre konstnärerna i en viss kontakt
med stadsborna. Därtill bidrog bl. a. deras beklädande med
värdigheten av medlemmar i stadens allmänna brandkår, där
de tjänstgjorde som bevakningsmanskap för bärgat gods. Berghs
hyresvärd, direktör Gerlach, som vid denna tid var stadens
ledande finansman, samlade stundom konstnärskolonien till
festmåltider och samkväm och gynnade dem med tavelköp. Men
eljest sällskapade de tre målarna huvudsakligen sinsemellan och
med skriftställaren Klas Fåhrseus, som sällat sig till dem. I
ett brev till Georg Pauli, daterat den 11 november 1893, ger
Bergh en drastisk skildring av deras leverne:

» . . Här målas, må du tro! Vad skulle man annars göra
i denna stan. Nordström är ett målande rytande lejon och
Kreuger en idog myra, Fåhrseus flyger som en ärla över
vägarna och klinkar dessemellan poesi på sin skrivmaskin. Staden
sover runt omkring, dag och natt; möjligen är den vaken om
kvällarna och sitter på stadskällaren — det vet jag ej, ty då
spela vi, trötta efter styvt dagsarbete, priffe hos Fåhrseus eller
hos oss, halvsovande eller murriga. Ha vi målat riktigt bra,
kan det nog hända, att vi äro så livliga och röda så det
brinner i knutarna. Då stryker Nordström kalotten i nacken, sätter
ut armbågarna, tar mun så full av svordomar, att det inte finns

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:21:06 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1933/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free