- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1933. Halland /
207

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gustaf Näsström: Varbergsskolan. När svensk konst upptäckte Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

samtiden viskade, Verner von Heidenstams, vilket härmed vare
fastslaget i den historiska sanningens intresse.

Varberg blev bara en etapp på vägen för de tre målarna där
nere men en etapp av livsavgörande betydelse. Svensk konst
från 90-talets början fram till världskriget var i mycket stor
utsträckning vad tyskarna kalla en »Heimatkunst», skapad i
olika provinsiella miljöer och — ofta — ur känslan för
hembygdens arv och egenart. Zorn och Carl Larsson i Dalarna,
Liljefors i Stockholms skärgård, Wilhelmsson i Bohuslän,
Fjsestad i Värmland, Per Ekström på Öland, Herman Norrman i
Småland — man kunde länge fortsätta att räkna upp exempel
på hur periodens konstnärer samla sin gärning kring en
geografiskt begränsad provinsiell motivkrets. Varberg är den äldsta
av dessa konstnärliga kultplatser i den svenska landsorten; den
gamla fästningen vid havet, målad av Karl Nordström, blev
också på detta område ett Vårdberg, som visade konsten vägen
hem till svenska marker. Även om det var en tillfällighet, som
ledde till att de tre målarna slogo sig ned just i den staden,
var det däremot ingen slump, att deras konstnärsskap i den
halländska miljön fick en inriktning mot karg storvulenhet och
bundet nordiskt vemod. Trakten kring Varberg inbjuder,
särskilt i skymningen, då stjärntindret tänds över fästningsvallarna
och rymden brusar över strandens bränningar, till
stämningsupplevelser av den manligt patetiska art, som Nordström och
Kreuger tolkat. Allvaret, kärvheten, den tunga
monumentaliteten i deras måleri under åren därnere är det konstnärliga
uttrycket för väsentliga egenskaper i halländsk natur, och
Varberg kan räkna sig till heder att genom sin topografiska
egenart ha lockat fram något av det allra yppersta i svensk
landskapskonst.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:21:06 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1933/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free