- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1933. Halland /
251

(1886)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ärland Noreen: Läckö slott

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Läckö slott

servera de ömtåligaste takmålningarna, nämligen de som äro
utförda i limfärg. Denna har nämligen en benägenhet att flagna
av, som är ödesdiger för konstverkets bestånd, om ej färgen efter
viss tid ånyo fästes genom tillförsel av nytt bindeämne. Detta
kan ibland vara synnerligen vanskligt, särskilt när den
dekoration, som skall fästas, samtidigt är övermålad. Ett litet exempel:
I det s. k. furstinnans förmak bestod takmålningen av en mängd
vita limfärgsflagor, som knappt hängde kvar vid bräderna. Dessa
flagor bestodo var för sig av tre färglager: det understa
tillhörande en målning från 1600-talets början, det nästa från Magnus
Gabriels tid och så en vit övermålning från 1700-talet. Det
gällde nu att först taga ned takpanelen utan att färgen föll av,
sedan fästa färgen vid underlaget och till sist avlägsna den vita
övermålningen så, att det mellersta färglagret kom fram. Det
föreföll omöjligt, men konservator Alfred Nilsson gjorde det,
och den dekoration, som kom fram, stämde fullkomligt med en
beskrivning från 1600-talet. Den understa målningen sitter ännu
kvar i avvaktan på att framtidens konservatorer skola kunna
skilja två limfärgsmålningar från varandra och bevara båda.

Vidare ha en hel del kalkmålningar framknackats och
konserverats samt den stora mängden av med oljefärg dekorerade
rum omsetts. I allmänhet har man hunnit med ett tiotal rum
om året; de två största rummen, kyrkan och riddarsalen, ha
dock ensamma tagit ett år vardera. Arbetet har nu fortskridit
så långt att i stort sett alla de rum, som ha någon synlig
dekoration, äro konserverade, men mycket återstår att göra i alla de
enklare lokalerna (slottet har 250 rum), och mycket döljer sig
nog ännu bakom puts och övermålning.

Att om än aldrig så flyktigt försöka beskriva hela slottet
förbjuder utrymmet för denna uppsats. Jag skall därför i det
följande endast uppehålla mig vid några av de intressantaste
lokalerna.

När man passerat det medeltida porttornet med sina
försvarsanordningar, bl. a. ett hål i taket att släppa ned stenar, kokande
beck o. d. i huvudet på ovälkomna besökare, har man strax till
höger den av Magnus uppförda slottskyrkan.

Kyrkan är en tillbyggnad till förborgen, vars yttre, östra mur
till sina nedre delar utgöres av den gamla försvarsmur, som
under medeltiden förband porttornet i söder med huvudborgen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:21:06 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/stf/1933/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free