- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1935. Sverige /
125

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Axel L. Romdahl: Åtta sekler —Åtta bilder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Åtta sekler — åtta bilder

Länge stod kyrkan obeaktad och förnedrad till sockenmagasin.
Det var emedan den ännu kunde vara till praktisk nytta som den
fick stå kvar med nödtorftigt underhållet yttertak till den dag då
en konsthistoriker, den smålandsfödde lundaprofessorn Ewert
Wrangel, upptäckte dess förborgade värde och Kungl.
Vitterhets-Historie- och Antikvitetsakademien inköpte den för statens
räkning och räddade den från ytterligare medfart. Det kvarstående
långhusets, menighetsrummets, väggar prydas av målningar i två
rader över varandra, och det flata trätaket är överdraget med
målade ornament och figurscener. Denna utsmyckning bär prägeln
av en hos oss sällsynt konstnärlig smak och kunnighet i hela
anordningen liksom i enskildheterna.

När en medeltida småländsk bonde första gången trädde inom
dörren till denna helgedom måste han ha gjort stora ögon. Runt
väggarna sträckte sig målade gallerier med heliga män under de
av kopplade kolonner burna bågarna. Däröver upprullades
tavlor ur Jesu lidandes historia, och på östra väggen framträdde
Kristus såsom domare över levande och döda. Bilderna voro
fördelade med skicklig beräkning av rummets förhållanden och
vackert inramade av rika bårder. Taket var med snidade
repstavar uppdelat i sex kvadratiska fält som vartdera pryddes av
fyra bildrundlar. Då denna indelning ej gick jämnt upp och fyllde
hela takytan, hade man i väster lagt till ett par smalare strimmor
med vardera tre medaljonger, fyllda av änglafigurer. De andra
medaljongerna innehålla, frånsett fyra änglafigurer och en Fader
Abraham med själarna i sitt sköte, scener ur Jesu barndom och
med denna sammanhängande händelser, från Marie bebådelse
till Flykten till Egypten. Allt för ängsligt noga med
ordningsföljden mellan tilldragelserna har konstnären icke varit —
Konungarnas tillbedjan, för vilken hela fyra medaljonger behövde tagas
i anspråk, följer efter Barnamordet och Flykten till Egypten.
Och målaren synes icke alltid ha förstått vad det var fråga om i
de olika bilderna. Sannolikt var han en svensk man som väl
tillgodogjort sig de utländska, närmast franska, förebilder han haft
möjlighet att anlita. På hans nordiska härkomst tyder den
inskrift med runor han givit ärkeängeln Gabriel på hans
språkband i den rundel, där denne himmelske budbärare talar till
Maria och Josef.

För ett par av scenerna har han icke haft utländska förebilder
att tillgå utan måst reda sig med vad han själv kunde finna på

125

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:07:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1935/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free