- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1938. Östergötland /
81

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Andreas Lindblom: Birgitta och Östergötland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Birgitta och Östergötland

resultatet av kanonisationsprocessen. Messenius var bördig från
Vadstenatrakten (Södra Freberga i Västra Stenby socken) och
hade gått i Vadstena skola, medan ännu nunneklostret fanns
kvar därstädes. Katolicismen hade också efterlämnat
outplånliga spår i hans religiositet, vilket han som bekant fick sona med
så gott som livstids fängelse.

Ett bevis för att denna skrinläggning av år 1381 verkligen ägt
rum, ha vi i Margareta Clausdotters krönika, där hon berättar,
att »då Sancta Birgittas skrin första gången bars här i Vadstena,
då gick herr Birger (d. v. s. riddaren Birger Ulfsson) själv
under skrinet och bar det med flera andra ärliga herrar. Och
den dagen sade han med gudlig glädje: Nu vill jag gladeligen
resa upp mitt huvud. Ty jag minns, hur ofta jag stod bedrövad
och med nedböjt huvud inför min herre konung Magnus, när
han ofta sade till mig: Vad har månne min fränka, din moder,
drömt om mig i natt?»

Som jag redan 1918 visat, torde med stor sannolikhet det ännu
bevarade relikskrinet i Vadstena vara det som tillverkades för
denna första skrinläggning.

1391 kanoniserades Birgitta i Rom under utomordentliga
högtidligheter och två år senare bars skrinet för andra gången i
Vadstena, d. v. s. transporterades från det provisoriska
träkapellet, klosterkyrkans föregångare, in i det nu färdiga
brödrakoret i väster, där det än i dag står. Vad som sedermera blev
Birgittas relikers öden skulle föra oss för långt att berätta. Nog
av att det, alla tvärsäkra påståenden till trots, finns starka skäl
som tala för att åtminstone några av de i skrinet nu befintliga
benen kunna vara autentiska.

Birgitta och Östergötland — vilket alltför rikt ämne att
koncentrera på några sidor! Visst ha vi i det föregående sysslat
åtskilligt med hennes öden i landskapet både i livet och efter
döden. Men läsaren efterlyser kanske en sammanfattning av vad
hennes gärning som sådan verkligen betytt för hembygden.
Tyvärr är det icke så lätt att göra en dylik värdering utan att
antingen glida in på frasernas allfarväg eller också på
specialområden som ännu icke äro vetenskapligt röjda. Jag föredrar
därför att fatta mig kort.

Litterärt betraktad, betyder Birgittas klosterstiftelse så pass
mycket att mer än hälften av vår bevarade medeltidslitteratur
på svenska språket stammar från Vadstena. Östgötskan skulle

81

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:08:19 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1938/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free