- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1938. Östergötland /
219

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Torsten Fogelqvist: Östergötlands sju städer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Östergötlands sju städer

närerna i östgötastädernas sjustjärna. Det finns kanske över
huvud ingen svensk stad, som så direkt framkallar
begravningsformulärets ord: »Av jord är du kommen, jord skall du åter
varda.» Någon har också liknat Skänninge vid ett Vineta,
försjunket icke i vågornas, men i jordens famntag. I Bjälbojarlarnas
och katolicismens jubel- och klangdagar upplevde staden sina
egna. Den var liksom medelpunkten i det Stor-Klockrike (det
lilla är blott en socken 2 mil nordost om Skänninge), som i
Svcrk-rarnas, Erikarnas och folkungarnas tid byggde kristna gudshus
och lät vigd malm ljuda, som ljommade ända ner till Rom. I vart
fall tävlade staden med Linköping om makten, riket och
härligheten i denna klockprovins. Linköping har, om man så skall
kalla det, äran av den svenska kyrkans ekonomiska
anslutning till den romerska stolen. Det är Peterspenningens stad och den
enda svenska stad, som veterligen gästats av den helige fadern
själv, dåvarande nuntien Nicolaus av Alba, sedermera påven
Hadrianus IV. Men i Skänninge inringades Sverige i den
kanoniska rättens väldiga not. Där blev det svenska prästerskapet
under knorr och knot förvandlat till en kast på renlevnadens
gungande grund. Skänninge är celibatets stad. Det var närheten till
Bjälbo gård, som skänkte Skänninge dess betydenhet. Gårdens
hemmasöner, jarlar och kungar drömde sig måhända staden
som huvudstad i ett Göta rike. Ur en gammal medeltidshandling
lyfter den sitt huvud som en caput Gothiæ, vilket dock endast
behöver betyda stad i Götaland. I vart fall svällde Skänninge under
Bjälbopatronernas skyddsregemente. Från Skänninge utsände Magnus
Ladulås en av sina fridsstadgar. Här byggde han sitt
Skänningc-hus för rådsmöten och herresamtal. Antalet av de manliga
borgare, som vunnit burskap och bofasthet, var en gång dubbelt så
stort som hela det nuvarande invånarantalet och antalet
köpgesäller dubbelt. Olsmässan i Skänninge, omnämnd i Östgötalagen
jämte Persmässan i Linköping och Larsmässan i Söderköping,
var ingen vanlig oxmarknad. Digra gatan och Stora torget
företedde då en hanseatisk livaktighet med tyska inslag och
bräm-prydda pälsar bland bondeluvor och svensk vadmal. Från tre
stadskyrkor runno klockrikets ljudvågor ut i rymden över slätten.
Dominikanermunkarna gingo ut och in som svarta bin på
flusterbrädan till sitt monasterium. En av dem, prior Petrus, skrev den
berömda kristligt platonska kärlekskorrespondensen till den lilla
Kristina av Stumbelen. S:t Ingrids nunnekloster reste sitt mas-

219

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:08:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1938/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free