- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1939. Medelpad /
192

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Henrik Cornell: Byggnadskonst och prydnadsslöjd i Medelpad. Några anteckningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Henrik Cornell

kyrkligt håll borde man kunna ge mäster Hagman ett erkännande
för hans herrgårdslika fasader, så snart man betänker, vilken
stämning av högtid och allvar, som vilar över hans interiörer.
Man känner denna anda alldeles omedelbart, då man inträder i
kyrkan i Borgsjö. Här finns ingenting, som verkar störande på
den religiösa stämningen. Ty det är ett misstag att tro, att den
asketiska enkelheten, den grå Mstessen, den alltför starka
ljustillförseln eller den arkitektoniska banaliteten, vilka utmärkt så
mycket av vår senare kyrkobyggnadskonst, skulle bidraga till
att ge den religiösa tanken och känslan deras rätta omgivning.
I det måttliga ljuset och de dämpade färgtonerna under de stora
stjärnvalven i Borgsjö får tanken ro och samling, den beredestill
allvar och fridfull öppenhet. Kan man begära mera av
arkitekturen ! Har den icke på ett sällsynt lyckligt sätt fullgjort sin uppgift
om den lyckas anslå sådana toner i människornas sinnen?

Daniel Hagmans kyrka fyller på ett nästan fulländat sätt sin
uppgift att vara medelpunkten i församlingens sociala och
religiösa liv, en samlingspunkt i såväl glada som allvarliga stunder.
En stor del av sin prägel får interiören av den enhetliga
inredningen: altaret, predikstolen, bänkarna och läktaren, allt hållet
i grågrön marmorering, rödbrunt och guld.

Stiftaren samt de bildhuggare och målare, som här gjort sitt
bästa, förtjäna att nämnas vid arkitektens sida. Bygget
möjliggjordes genom testamente av en minnesgod Borgsjöättling,
grosshandlaren Erik Boräus i Stockholm. Bänkinredningen har
utförts 1768 av snickaråldermannen Olov Hillgren i Sundsvall,
läktarbröstningens profeter av målaren Paulus Hallberg i
Hudiksvall, bördig från Medelpad, och orgelfasaden med Gustav
III :s namnchiffer av Olov Berggren från Selånger. Predikstolen
från 1771 är ett verk av bildhuggaren Johan Edler. Dess
rokokomässigt svängda former hade blivit omoderna, då samme
mästare 1783 utförde altarprvdnaden, som därför erhöll raka
sidopartier med arkitektoniskt uppfattade kolonner. Tidigare
hade Edler utfört många altarprydnadér med djärvt svängda
former, som utan betänkande bröto mot den arkitektoniska
jämviktens lagar. Stöde kyrka äger av hans hand ett utmärkt
litet altare av denna art. Överhuvudtaget är det i Norrland, i
Medelpad, Jämtland och Ångermanland, som den svenska
rokokon skapat sina främsta monument på kyrkomöblernas och
kyrkoinredningens område.

192

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:08:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1939/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free