- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1940. Gotland /
157

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johnny Roosval: Portaler, torn och triumfbågar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Johnny Roosval:

PORTALER, TORN OCH
TRIUMFBÅGAR

I allting som skedde var det en väg att gå, ett nytt rum att
komma in i. Från stugan att komma ut var det en trång
genomgång och så låg, att man måste gå krokig. Mellan hemmet och
kyrkan låg milsvid skog med slingrande stigar. Grindhål och
husdörrar, stiglucka och kyrkportal — alltid betydde de något
avgörande i människans vandring, när hon första gången gick
igenom en av dem. De voro livets trösklar och skulle utmärkas
med konst: skärning, huggning, smide eller färger. Liksom
märkesdagarna i kalendern sirades med tecken och bilder, så stodo
genomgångarna i människolivet som monument, som
betydelsefulla omfattningar för ett innehåll.

Barnungen skulle kristnas. Det oskäliga livet kan varken gå
eller tala, men han bärs av dem som svara och sörja för hans
räkning ut ur stugvärmen, för första gången ut i höstrusket, ut
mellan gårdens runristade grindstolpar av sandsten, där kors
och stjärnor avvärja de onda andarna.

Bodde man icke tätt intill, och det var icke många som gjorde,
red man till kyrkan. När medeltidens konstnärer skildrade den
heliga familjens flykt till Egypten, ser det ut som om de tänkt på
den besvärliga ritten till barndop. Maria och Josef räddade Jesus
från den grymme Herodes: den medeltida ungens föräldrar
skyndade till dopet för att frälsa barnet från Satan, som har
makt över de odöpta. Nästan alla de kända målarna och
skulptörerna på ön ha framställt flykten till Egypten, bland dem
Hegwald, Sighraf, Egypticus. Riddjuret skall då på
bibliskt-österländskt sätt föreställa en åsna, men zoologien är rätt obestämd
och man kan likaväl tänka sig ett litet gotlandsruss. Josef leder
honom vid tygeln, bakefter kommer, på Egypticus’ relief, en
tjänarinna med dopkläderna i en liten handkoffert. Sighraf låter
familjen styra kurs på en öppnad dörr i en mur och dörren har


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:08:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1940/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free