- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1941. 1500-talet /
139

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Karl Erik Steneberg: Renässansfurstar i stål och siden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Karl Erik Steneberg:

RENÄSSANSFURSTAR I STÅL
OCH SIDEN



En dansk turist vid namn Corfitz Braem kom hösten 1671 på
bildningsresa till Stockholm. Han hade ögonen med sig,
visserligen inte för landskapets vidkommande, men i sin
resedagbok har han t. ex. skrivit av varje latinsk inskrift inom räckhåll.
Vederbörligen intresserad av de kungliga rustkamrarna, säger
han sig på slottet ha sett »en lång sal, full med kyrass till folk och
hästar», och han antecknar bland annat Magnus Ladulås’ och
Karl Knutssons samt deras söners rustningar.

Uppgiften om dessa medeltida kungaharnesk måste synas
fantastisk och är det också, men dansken har i god tro återgivit vad
han fått höra. För övrigt kunde man sedan Erik XIV:s tid på
Stockholms slott skåda ännu ett utslag av historisk romantik, i
den rad vävda tapeter med svears och götars första konungar,
som inleddes med Noaks sonson Magog.

Vad dansken såg i rustkammaren var en redan under Kristinas
förmyndarregering förefintlig uppställning, som åstadkommits
med hjälp av lättillgängliga mans- och hästharnesk ur de äldre
Vasarnas rustkamrar. Otvivelaktigt hade tiden blick för
skönhetsvärdet hos dessa exempel från harnesksmidets glansepok, och
man har även uppfattat den konstnärliga effekt av ryttarstaty,
som kunde åstadkommas med ett garnityr för man och häst.
Men uppställningen hade dessutom en uppgift av annat slag: i de
medeltida kunganamnen spårar man åter lusten att framhålla
det svenska rikets ålder.

En turist som Corfitz Braem måste falla till föga inför så mycken
historisk åskådningsundervisning. Helt bedragen blev han dock
ej, ty det fanns i denna monumentalserie även namn, som hållit
stånd mot sentida kritik. Men sin medeltida nimbus har den
omsider förlorat. Karl Knutssons »ansikte av järn», som Braem
troskyldigt noterar, har liksom Magnus Ladulås’ krönta hjälm av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:09:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1941/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free