- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1943. 1700-talet /
214

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lars Madsén: Sot och slott. Levande 1700-tal vid uppländska bruk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åstadkomma, herrgården är ännu i dag en utomordentlig
exponent för ett svinnande 1700-tal, även om mycket t. ex. det en
gång enastående Målnings-Galleriet ej längre finns kvar.

Här bor ännu ättlingarna till den Samuel af Ugglas som 1782
ropade in bruket på auktion efter handelshuset Jennings. Af
Ugglas var själv en köpmansfurste, bankir och industriidkare i
frihetstidens anda. Prästson från Hedemora blev han både
friherre och landshövding i Gustav III:s gunst och greve i Gustaf
IV Adolfs. Han avslutade Forsmarks återuppbyggnad efter
katastrofen 1719. När vi bland gula höstlöv under en grå och rosa
himmel gått in genom herrgårdens handsmidda
gallergrindsportal med ättens vapen i, och vandrat mot den tre våningar höga
vita byggningen över en stor grusad, cour d’honneur, kringgärdad
av svart järnstaket på röd stensockel med vita stolpar, så tar den
nuvarande ägaren, baron Gustaf af Ugglas, sonsons sonson till
den förste af Ugglas, emot i trädgårdssalen.

— Vi kallar honom Urgubben så här till vardags, säger han
om sin stamfar, den här kinesiska tavlan till exempel är sen
den tiden, då han var ordförande i ostindiska kompaniet. Baron
visar på en inemot åtta meter lång målning på rispapper,
föreställande Kantons redd med alla de olika ländernas faktorier
flaggande längs kajen.

Så vandrar vi genom några av herrgårdens trettiosex rum.
Vita salongen — med sin förgyllda möbel i sen rokoko, med
sina målade väggar med urnor och kransar och rosen- och
vallmoguirlander, där paradisfåglar pickar på bladen eller en
kedjad trana lyfter en slinga med näbben, medan fjärilar och
kolibris snabbt och luftigt svingar sig ut över de tomma väggfältens
flätor. Gröna salongen — som domineras av en vit marmorspis
med infälld spegel, och biljarden, som fanns i varje 1700-talshus
med självaktning. Överallt går färgerna i vitt, blåvitt, violett,
läckert grönt och rosa, överallt är det luftigt och ljust.

Sergel möter vi litet varstans, både i medaljonger, statyer och
i den berömda bysten av Gustaf III. Vid dess fot står en liten
i guld inramad dikt bak glas. I ramen är ingraverat »Skall altid
förvaras uti hr Öfverståthållaren m. m. Grefve af Ugglas rum å
Forsmark vid Konung Gustaf den 3djes Bröstbild». Dikten är
daterad den 29 martii 1794, på dagen två år efter Gustaf III:s
död, stil och tradition hänför den till Thorild, i andra och sista
versen har den följande uppmaning:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:09:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1943/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free