- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1944. 1400-talet /
62

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johnny Roosval: Helgonens emigration

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

helgon. Den besökande flyttas magiskt in i medeltidens egen
atmosfär.

Tyvärr har en stor mängd bilder här från Enångcr hämtats
tillbaka till sina ägaresocknar, där de i regel icke alls passa
ihop med de nybyggda överdimensionerade interiörerna. Det
var bättre förut. Hälsinglands helgon vill resa tillbaka till
Enångers ödekyrka. Där trivs de.

Medlet som åstadkom helgonens materialisering hette konsten:
sengotikens realistiska bildkonst, som på fjortonhundratalet
stegras upp till illusionsmässighet. Realismen har ju fortlevat i stort
sett under hela nyare tiden och med skärpta fordringar, så att
fjortonhundratalet nu förefaller verklighetsfrämmande, sagolikt,
förgyllt och drömmande, vilket det ju också är i jämförelse med
vår tids realism. Men vid noga prövning och i jämförelse med
den äldre gotiken är fjortonhundratalskonsten illusionistisk. Den
eftersträvade en någorlunda anatomisk riktighet, pälsverkets
mjukhet, skäggets borstighet och hudens halhet, guldbrokadens
omväxling mellan metalltrådarnas glansiga hårdhet och
sam-metsgrundens matta djup.

Om alltså helgonen nu på fjortonhundratalet emigrerade från
himlen så funno de i varje kyrka välformade, starka gestalter
av ek eller björk att förkroppsliga sig i. De trivdes att leva upp
jordiskt med skär hy, röda läppar och storkrullig peruk.
Kläderna var skurna efter tidens mod, så fick man den bästa
passformen. Men över dräkt och hår flöt ett guldskimmer, som man
kunde förstå inte var av denna världen. Denna rustning, smidd
av bladguld, var underbart stark och skyddande, men dock så
eteriskt tunn och lätt, så det var tydligt att den icke var en
jordisk tillverkning. Ett andeväsen, på flykt från himlar, hade fört
med den som resgods. Redan detta guldet gör
fjortonhundrataJs-realismen till något för sig. Helgonens jordiska väsen är en
dubbelbottnad anordning. Själva en andlighet få de ett skal av
materia, men därutanför en aura av en andra gyllene andlighet.

Fjortonhundratalet hade också andra medel till att beteckna
spiritual energi, däribland linjenätet innanför människornas
ytter-konturer, i hår och veckfall. De skilda avsnitten av seklets konst
favorisera skilda tempon.

Det första, Margareta-tiden, om vi skola tala konsthistoriskt,
och som till större delen hör till trettonhundratalets slut, bygger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:10:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1944/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free