Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gunnar Ullenius: Norrländsk kyrkstad och kyrkhelg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
liensk extraktion, där vid en tillfällighetsfotograf eller en talför
förevisares bord. Överallt nojsas, uppvaktas och småkurliseras.
In och ut går trafiken i stugorna.
Om vi gå in i en stuga, är scenen oftast följande. Flickorna
diska och pojkarna fjäska tafatt och fumligt med att få torka
disken, elda och bära vatten. Eller också krusa de sig till kaffe.
En rolighetsminister sitter på vedlåren eller på lucksängens kant
och underhåller sällskapet med tokroliga infall, pikar och
historier. Här och där anordnas en lek eller utföras kraftprov.
Överallt smusslas och ackorderas om att få »ligga i lag». Det
är som en fladdrande insektslek dagen i ända. Men den har
något av barnlekens omedvetna behag över sig. Den är gäcksamt
symbolisk och växlande.
Därmed äro vi framme vid ungdomshelgens mest särpräglade
programpunkt och dessutom vid en urgammal sedvänja, som
även om den är ytterst originell, vid närmare påseende dock
inte är fullt så chockerande som den i förstone kan verka. Det
är det gamla, tidigare över hela övre Sverige spridda bruket med
»nattfrieri». Härvid tillgår så, att pojkar och flickor i
anständighet och med full vetskap och tyst medgivande av föräldrarna, ja
ofta i samma rum som dessa, »provligga» hos varandra med
kläderna på. Det hela bär en symbolisk och rituell prägel och
dominerar sedan generationer tillbaka de stora
ungdomshel-gerna vår och höst i övre Norrlands samtliga kyrkstäder.
Vilja vi få ett litterärt belägg för denna sällsamma gamla
folksed, kunna vi gå till den kraftfulle hälsingeprosten Knut Nilsson
Lenæus intressanta, i många avseenden dråpliga arbete, Delsboa
Illustrata, tryckt år 1764. Där läsa vi bl. a. följande om
nattfrieriet vid helgerna: »Är och den seden här, så wäl som i hela det
öfvriga Helsingland, och äfwen uti Dalarna samt troligen öfwer
hela Wästernorrland, at frieri börjas med aftonsnack och
sammanlag i mjugg, det de kalla liggie ... Ty deras osed består
deruti, at ifrån tanårens (tonårens) början, ja ofta förr, och sedan
alt framåt, så länge deras lediga tilstånd räcker, stryka gåssar,
ynglingar och drängar, alla nätter, före och efter helge-,
högtids-och söndagar omkring i Socknen, til at skaffa sig sängelag hos
stintor och pigor, som allestädes ligga i loft och bodar, ej allenast
sådana nattbesök wäntande, utan och dem willigt emottagande.»
Nattfrieriet i Nederluleå kyrkstad innebär för helgfirarna
framför allt en oerhörd kraftansträngning ifråga om nattvak. Det
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>