- Project Runeberg -  Svenska Turistföreningens årsskrift / 1944. 1400-talet /
166

(1886-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gustaf Näsström: 1400-talsmåleri i uppländska kyrkor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf Näsström

dar draken och befriar prinsessan. Allt sådant framställes av
Johannes Rosenrod lika naivt och dramatiskt verkningsfullt som
i det fornsvenska legendariet, och det skadar oss säkert inte att
göra som de medeltida Tenstaborna: lyssna till legendens ord,
medan vi beskådar bilden av t. ex. Sankt Göran. Så här lyder
texten i sammandrag:

»I en sjö utanför den libyska staden Selena bodde en
fruktansvärd drake, som dödade mycket folk, och ingen kunde
tillintetgöra den. Folket i staden tvingades att offra människor till
föda åt den, och en dag föll offerlotten på konungens enfödda
dotter. Då vart konungen mycket bedrövad och ville friköpa
henne, men då vredgades folket högeligen och ropade, att lagen
skulle hava sin gång. Och fadern lät iföra sin dotter hennes bästa
kläder och sätta en gullkrona på hennes huvud, och han sörjde
och grät över hennes öde. Och hon gick till sjön för att bida
draken. Medan hon så stod, kom den tappre riddaren Sankt
Göran ridande där fram, och hon ropade till honom att fly och
förtalde honom om den hotande faran. Då svarade han, att han
ville hjälpa henne i sin Herres Jesu Kristi namn, och när
draken kom gående ur sjön, vred och fasansvärd, gjorde Sankt
Göran korstecknet för sig och red emot draken och stack honom
genom halsen med sitt spjut. Sedan sade han till jungfrun: ’Kom
nu i Vår Herres Jesu Kristi namn och bind ditt bälte om hans
hals!’ Hon gjorde så och ledde draken efter sig som en spak
och lydig hund.»

Lika åskådlig och lika samlad kring väsentligheter som denna
fromma saga är Johannes Rosenrods bild, som möter oss i andra
mästares versioner i flertalet av de övriga dekorerade
upplandskyrkorna. Mera unik är en annan bildföljd i Tensta, nämligen
Birgittaserien bakom orgelläktaren. Där ser man helgonet skriva
sina uppenbarelser, medan en ängel och en djävul kämpar om
att inspirera henne (och ängeln segrar med klubba i hand); där
ser man henne på pilgrimsvandring och på besök hos Hans
Helighet själv, och där följer man hennes sista färd, då hennes
kvarlevor bärs i en kista på fromma mäns axlar och med fem
birgittiner systrar som eftertrupp fram genom väggmålningens sirligt
spröda blomrankor, som för fantasin förvandlas till Östergvllens
ängar och hagar längs sommarvägen fram till hennes
helgonläger i Vadstena blåkyrka.

Detta var det kanske dyraste minnet i den senare medeltidens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 22:10:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/stf/1944/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free